Om jag till exempel har ett fält i en Accessdatabas som heter "Farg", med värdena Röd, Grön, Svart. Kan jag då sortera efter en ordning som jagsjälv väljer? Alltså inte ORDER BY DESC eller så utan mer ORDER BY Svart, Grön, Röd typ... Förstår ni vad jag menar? Borde fungera med Kan du lägga till en kolumn? Varför inte låta Farg vara ett värde istället för en sträng (t.ex. 10=Svart, 20=grön etc) så kan du sortera direkt och behöver inte ändra överallt om du lägger till en färg. Tack ska ni ha pöjker! Testade du det första förslaget och det var bäst eller vilket förslag var bäst? Jag testade det första förslaget och det fungerade utmärkt. Vet dock inte om det var BÄST... Om du lägger till en ny färg måst du in och redigera i koden. Det tycker jag låter som en dålig lösning. Det bäta är om du designar om databasen så att du istället för att skriva in en massa färger upprepat har en annan tabell där färgerna finns en gång och sedan använder dig av JOIN för att kombinera tabellerna, som tidigare nämnt. Men om du vill ha det som du har nu tror jag att min version (den du testat) är bland de bättre för det sättet du vill sortera på. Men CASE versionen fungerar också, om nu Access har stöd för det...SQL Sortera efter mina villkor
Sv: SQL Sortera efter mina villkor
<code>
SELECT * FROM tabell ORDER BY Farg = 'Svart' DESC, Farg = 'Grön' DESC, Farg = 'Röd' DESC
</code>
Förutom ovanstående, eller annan typ av ovanstående (har inte testat om det fungerar), kan också andra metoder fungera. Men jag tror inte det finns så många andra metoder att använda sig av.
EDIT:
Som Henrik påpekade blir det 0,0,1 om det är röd, och för att det ska sortera rätt måste man ha DESC efter (gör att röd kommer först).Sv: SQL Sortera efter mina villkor
I så fall är det enklare att lägga till en kolumn med ett löpnummer i.Sv: SQL Sortera efter mina villkor
Sv:SQL Sortera efter mina villkor
Jag testade första bästa förslag and it worked like a charm!Sv: SQL Sortera efter mina villkor
Sv:SQL Sortera efter mina villkor
Sv: SQL Sortera efter mina villkor
Att lagra sorteringsordning i kod känns som ett fulhack.
Men om du inte har krav på kvalitet så är det en enkel och snabb lösning som inte kräver förändring av datastukturen.Sv: SQL Sortera efter mina villkor