Hejsan! Osäker, men tror det inte går så lätt. Tror du måste använda en komponent som kollar detta , alternativt en applikation för just lastbalansering. Ett alternativ är att låta DNS'n lastbalansera. Antingen; round robin, varanan begäran till varannan server eller att DNS'servern mäter svarstiden och utifrån det tar den server med kortast svarstid. Du kan givetvis sprida ungefär lika med round robin dns. Okej då. Håller med om att feltolerans kanske vara att ta i.Kolla antalet connection till IIS
Hur kollar jag med hjälp av asp hur många anslutningar en server har.
Jag har 2 server datorer, men vill att medlemmen skall ladda ner från servern som har mindre anslutningar till sig en den andra.
Tex.
If Server1 anslutningar =< Server2 Then
Response.Redirect "server2"
Else
server 1
...
Förstår ni?
Tacksam för svar.Sv: Kolla antalet connection till IIS
Sv: Kolla antalet connection till IIS
Du får då en transparant lösning och möjlighet att ha feltolerans. Om server går ned tar den andra över för bägge.
Jag har bara läst om detta så jag vet inte hur man genomför detta.
Beror nog oxå på vilken kontroll du har över din DNS, men jag tror det finns DNS ombud som har dessa tjänster.Sv:Kolla antalet connection till IIS
<b>Du får då en transparant lösning och möjlighet att ha feltolerans. Om server går ned tar den andra över för bägge.</b>
Jag har väldigt svårt att se att man skulle kunna implementera feltolerans som fungerar bra mha dns då de flesta klienter cachar svaren (även om det givetvis går att ändra i zonen, men det kommer öka belastningen på dns-servrarna ordentligt). För att få lastbalansering med feltolerans bör man satsa på en enhet framför servrarna som jobbar på ip-nivå.
/JohanSv: Kolla antalet connection till IIS
:-)