Hej! Jag har byggt en å annan sådan. Jag rekommenderar att du läser Excelen direkt till en MySQL. Vill du ändå ha en semikolonseparerad fil så rekommenderar jag att du läser excelen och sen bygger semikolonsträngarna själv och sparar som en fil på servern med FSO.XLS > Semikolon sepererad fil med hjälp av ASP på servern
Jag har letat & letat efter en lösning där jag kan låta en användare ladda upp ett xls ark. Jag i min tur vill omvandla det till semikolon superad fil. Hur jag än sparar med hjälp av ”saveas” så får jag fram komma separerad fil. Några förslag hur man skulle kunna lösa detta?
Jag skulle även kunna tänka mig läsa in xls arket i en mysql tabell utan att man specar Range. Allt för att förenkla för användaren.
Har någon några tips på någon sida där man läser in data dynamiskt, dvs ingen range specad.
Tack på förhand!
Martin KornelaSv: XLS > Semikolon sepererad fil med hjälp av ASP på servern
Nedan följer en liten kod för hur man läser in en Excel:
<code>
Set XLconn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
'Connectionsträng. Använder JET OLEDB för Excel, HDR=Yes är där i det fall kolumnnamnen finns i första
'raden i Excelarket. IMEX=1 gör så alla värden hanteras som textsträngar.
sConn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source="& Server.MapPath("\excels\"& sFile) &"; Extended Properties=""Excel 8.0;HDR=Yes;IMEX=1;"
'Öppna Excelfilen
XLconn.Open sConn
'Kör en något modifierad SQL-fråga. Om du använder ett ark som användaren matat in namnet på
'använd något i stil med ["& tabellnamn &"$]
'Med andra ord, glöm INTE $ efter tabellnamnet i SQL-frågan.
Set RsXL = XLconn.Execute("select * from [Blad1$]")
'Loopa ut värdena
do until RsXL.EOF
Varde1 = Rst("Kolumn1")
Varde2 = Rst("Kolumn2")
Varde3 = Rst("Kolumn3")
'Gör det som ska göras med värdena här.
RsXL.MoveNext
loop
</code>
Lycka till och skicka gärna ett iMail eller posta vidare här om några frågor dyker upp. :)
//Johannes