Jag har ett problem. Jag såg att det låg tre filer under mappen där databasen ska ligga.ASP och Visual Fox Pro
Jag har en enkel asp sida där jag gör följande databaskoppling
Conn.Open "Driver={Microsoft Visual FoxPro Driver};" & _
"SourceType=DBF;" & _
"SourceDB=\\server\databas\gurudata.dbc;" & _
"Exclusive=No"
Därefter kör jag denna fråga
SELECT g_prod.prodid, g_prod.`desc`, g_prodgroup.description, g_prod.note, g_prod.salenote, g_prod.technote, g_prod.prodnote, g_prod.pk_prodid, g_prodgroup.pk_id FROM gurudata!g_prod, gurudata!g_prodgroup WHERE g_prod.data21 = g_prodgroup.pk_id AND ((pk_prodid = 5993))
Det resultatet jag får stämmer inte överens när jag kör en liknade fråga via MS Query och även en liknande från från Visual Studio.
Den frågan jag kör i MSquery ser ut så här.
SELECT g_prod.prodid, g_prod.`desc`, g_prodgroup.description, g_prod.note, g_prod.salenote, g_prod.technote, g_prod.prodnote, g_prod.pk_prodid, g_prodgroup.pk_id
FROM g_prod g_prod, g_prodgroup g_prodgroup
WHERE g_prod.data21 = g_prodgroup.pk_id AND ((g_prod.pk_prodid=5993))
Skillnaden är i avsnittet FROM där det i den senare står g_prod g_prod medans i den första så skriver jag gurudata!g_prod.
Jag vet inte vad som kan vara fel?
Databaskopplingen jag gör i ASP sidan kanske man kan göra på något annat sätt så man slipper skriva gurudata!g_prod i frågan, för det är det som gör att resultatet blir olika. Men skriver jag frågan på samma sätt som MSQuery, alltså g_prod g_prod så får jag fel på sidan, följande felmeddelande får jag då. File 'g_prod.dbf' does not exist.
Hur funkar detta egentligen, kan man göra en ODBC koppling och använda den istället för att peka mot databasen så att det räcker att bara skriva tabellnamnen i frågan istället för gurudata! ?
Och hur skulle en sån databaskoppling se ut i kod i så fall?Sv: ASP och Visual Fox Pro
gurudata.dbc
gurudata
gurudata.dcx
Dessa var olika stora.
Jag prvade att helt enkelt byta ut gurudata!g_prod mot gurudata.dbc!g_prod i SELECT satsen.
Resulatate blev rätt när jag körde den i MSquery men när jag provar samma sak i ASP så fungerar det inte. Felmeddelande blir då Cannot open file c:\windows\system32\gurudata.dbc
Så jag provade ändra till \\server\databas\gurudata.dbc!g_prod vilket gav felet Cannot open file \\server\databas\gurudata.dbc
Vad behövs för att den ska öppna "rätt" fil vid frågan?