Hej Det är ganska enkelt att göra. Tack för ditt inlägg. Ta och leta igenom här på pellesoft.nu. Det finns en del tutorials på www.phpportalen.net, www.mysql.com för databas info. Grundläggande PHP på http://www.idg.se/webstudio/php/. Man får skämmas i det här finrummet för programerare. Men vill man lära sig så får man fråga dom bästa!Tips på inloggning
Jag undrar om någon vet av något exempel på lösen mot en datadas. Vi är en förening som ska ha ett diskussionsforum. Bara dom som är medlemar ska kunna logga in.
Inmatning an fnamn och enamn samt medlemsnummer ska chekas av mot databasen. Om dom godkänns så ska dom komma in.
Finns det några artiklar om den typen av inlogg och i så fall var?
Häls
TxTSv: Tips på inloggning
Man har en databas/tabell med alla användare, vi kallar den tblUsers.
I den tabellen finns det username, fnamn, enamn, medlnr, password
När en användare sedan kommer till inloggningssidan och skriver in användarnamn och lösenord tar man helt enkelt och jämför det inmatade värdet med lösenordet i databasen.
Man kan söka igenom hela databasen och undersöka om användarnamnet finns. OM det finns kolla ifall det inskriva lösenordet stämmer med det som står i databasen. Om det stämmer skapa en session och gå vidare.
Om något av dem inte skulle stämma skriver man ut "Felaktigt inloggninsförsök!" eller liknande.
Hur man skriver rent kodmässigt är bara grundläggande ASP/PHP.
mvhSv: Tips på inloggning
Jag undrar om det finns någon artikel med kod så att man kan se och lära. Är nämligen ganska grön på det här med asp.
Tacksam för tips
TxTSv: Tips på inloggning
Vet itne om just inloggninskod finns där, men om man lär sig lite databaser och lite PHP är det inget svårt att göra.
www.php.net är ju bra att titta på också. Ta en titt på sessions där.Sv: Var ska aspkoden vara? på inloggningen
Inloggningen? kollade koden från sidan http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/create_your_own_login.asp
Det står jätte bra kommenterat och så men en sak som jag har svårt att fatta är var ska man sätta in asp koden i htmlsidan?
Tack på förhand för hjälpen
TxT