Hepp, jag håller på med en liten pryl som jag inte får riktigt rätt på. I min SQL hämtar jag ut PersonID som kan se ut så här 1 1 23 46 52 52 52 dessa ID:n skulle jag vilja komma-separera(utom den siste) och placera i en variabel som då borde innehålla 1, 23, 46, 52 alltså någon form av distinct i arrayen som läser in RS("PersonID") Om du inte kan använda DISTINCT i frågan kan du göra såhär, men det förutsätter att det är sorterat på PersonId (otestat): Jag kan inte använda distinct i frågan eftersom den är grupperad o sorterad efter andra kolumner i tabellen. Men jag har lyckats få ut alla PersonID ur den befintliga SQL:en dock i en jäkla röra och repeterade i posterna som loopas ut. Om PersonId inte kommer i ordning borde man kunna göra såhär istället: Jepp, det fungerar med kommatecknen men jag får fortfarande ut samtliga ID:n. Resultatet av det hela ska användas i en annan SQL: WHERE PersonID IN(IdStrang). I sådana fall kan du göra en subquery istället: istället för array, testa scripting.dictionary - där används unika nycklarArray - Distinct?
Någon som har en lösning på detta?
Tacka på förhand
UffeSv: Array - Distinct?
<code>
SenasteId = 0
Do Until RS.EOF
If Not SenasteId = RS("PersonId") Then
SenasteId = RS("PersonId")
IdStrang = IdStrang & RS("PersonId") & ", "
End If
RS.MoveNext
Loop
If Len(IdStrang) > 0 Then
IdStrang = Left(IdStrang, Len(IdStrang) - 2)
End If
</code>
/JohanSv:Array - Distinct?
Sv: Array - Distinct?
<code>
SenasteId = 0
Do Until RS.EOF
If Not InStr(SenasteId, RS("PersonId") & ",") Then
SenasteId = RS("PersonId")
IdStrang = IdStrang & RS("PersonId") & ", "
End If
RS.MoveNext
Loop
If Len(IdStrang) > 0 Then
IdStrang = Left(IdStrang, Len(IdStrang) - 2)
End If
</code>
/JohanSv:Array - Distinct?
Sv: Array - Distinct?
...WHERE PersonID IN(SELECT PersonId FROM tabellX WHERE Y = Z)
/JohanSv: Array - Distinct?