Hej, Sätt denna koden i dina ASP-sidor. fungerade sådär! Testa detta.. Nya problem! Du kan ju testa med: Tackar för svar. Men, fortfarande samma fel som tidigar. Detta dyker upp: Testa detta: Nu är det löst! Problemet var att jag hade satt default now() i databasen. Detta ställde förmodligen till problemen. Funktionen dateadd fungerar perfekt. Nåt att börja med kanske ... Det där med Status : 502 Bad Gateway - det känner jag igen från en Novell Gateway som vi själva använder. Hur vi än försökt så kan vi inte få skiten att släppa igenom IIS:ens felmeddelande såsom 500 osv.regional settings
jag har nu fått upp mina asp-sidor på ett webhotell. Denna server verkar använda amerikanskt tidsformat och även går ju klockan fel om man jämför med svensk tid.
Hur kan jag komma runt detta problem, jag vill ju visa tiden rätt och i svenskt tidsformat.
\PeterSv: regional settings
<code>
<% Session.LCID = 1035 %>
</code>Sv: regional settings
I stället för 17/12/2001 så blev datumformatet 17.12.2001
Jag skulle vilja att det blev 2001-12-17 (så är det sparat i databasen!).
Finns det några andra alternativ???
Session.LCID = 1053 (svenskt format)
Här finns lite att labba med...
Date() = 2001-12-20
Time() = 18:53:38
Now() = 2001-12-20 18:53:38
FormatDateTime(Now,1) = den 20 december 2001
FormatDateTime(Now,2) = 2001-12-20
FormatDateTime(Now,3) = 18:53:38
FormatDateTime(Now,4) = 18:53
Weekdayname(weekday(now)) = torsdag
Testa och byt LCID till 1043 (tyskt format) eller 1035 (finskt), så ser du
vilka möjligheter det finns med LCID..
/ TorbjörnSv: regional settings
Nu får jag som sagt datumet rätt och försöker rätta till tidsintervallet. Jag försöker använda följande kod för att lägga på 6 timmar:
oRS("MessDate")= Date & " " & TimeSerial(Hour(Time) + 6, Minute(Time), Second(Time))
Det funkar när jag kör lokalt men ej på webservern. Är det någon som har ett annat förslag på hur man kan "ställa fram" tiden?
<code>
oRS("MessDate") = Dateadd("h", 6, Now())
</code>Sv: regional settings
Status : 502 Bad Gateway
Description : The origin web server encountered an unexpected condition which prevented it from fulfilling the request. Please try your request again.
Kan inte webservern hatera funktioner som timeserial eller dateadd? Verkar märkligt...
Sitter fast och skulle behöva komma runt detta problem?!?
<code>
oRS("MessDate") = Now() + 0.25
</code>
Datum lagras ju som decimal tal där heltal är dagar sedan 1899-12-30.
decimal delen är tid:
6h = (1/24) * 6 = 0.25 dSv: regional settings
Tackar för hjälpen.
<%
Tid = DateAdd("h",+ 6,Now())
Response.Write("Tid: " & Tid & "<br>")
%>
/ TorbjörnSv: regional settings
Om det är någon som har info rörande detta så vore det guld..
/Pelle