Jag har hört att det suger mycket kraft och minne från webservern att ha ett recordset öppet längre än nödvändigt. Jag har inte testat själv eller läst några andra tester i ämnet. Men med tanke på hur kort tid som en sida exekveras har jag väldigt svårt att tro att det skulle ge någon märkbar skillnad om man inte pratar om servrar med mycket hög belastning. Dessutom tar det lite kraft att flytta över informationen till en array istället. jag har testat att dimma arrays dynamiskt men jag får alltid ett felmeddelande. tänkte att det kanske går att göra på något annat sätt. Det du bör titta på är funktionen "GETROWS". Dynamic arrays - läsa in recordset
Stämmer det att det är bättre att öppna sitt recordset, läsa in datan till en array och sedan stänga recordset:et
Eller går det lika bra att istället öppna det, bygga hela html-sidan och sätta in variablerna där de behövs med hjälp av <% =rs("data") %> och stänga mitt recordset i slutet av sidan?
Om det ÄR bättre att läsa ner det till variabler, kan jag öppna mitt recordset, räkna igenom för att se hur många rader som finns, och sedan definiera en array som var_fråndatabasen(i) eller måste jag i förväg bestämma statiskt hur många platser som skall finnas i min array? Alltså typ var_fråndatabasen (56) för i så fall är det ju värdelöst...Sv: Dynamic arrays - läsa in recordset
Om du arbetar med MySQL (som jag såg i en annan tråd) så tror jag enda sättet att läsa ut antalet poster är att loopa igenom recordsetet eller köra en "SELECT COUNT(*)..." mot databasen först.
/JohanSv:Dynamic arrays - läsa in recordset
Sv: Dynamic arrays - läsa in recordset
Mer info: Artikel [Optimera med GetRows och GetString]
Och för att optimera ytterligare när man loopar genom en array brukar jag sätta Ubound(arrayData, 2) till en variabel för att slippa räkna ut Ubound vid varje iteration.
.Ö