Jag vill göra ett script som skall utföra en viss operation varje dag, säkraste sättet att få det gjort är nog att koppla det till när någon loggar in på/besöker sidan. Jag vill ju dock inte att det skall göra systemet allt för trögt för användaren. För att köra scriptet en viss til kan du använda Timer som returnerar tiden i antalet sekunder sedan midnatt. Spara ner starttiden, loopa sedan tills diffen mellan starttiden och aktuell tid är 5 sekunder eller hur länge du nu vill köra. Tänk på probematiken som uppstår vid körning över midnatt... Är det raderingsfunktionen för icke aktiva medlemmar du tänker på? I så fall behöver du inte denna funktionalitet om du ändrar om i databasen lite, som jag beskrivit tidigare med Foreign Key Constraint ;) ja, det här var en gammal tråd som jag bara hade glömt att markera som löst, så passade jag på att skriva tack för svaret =)tid istället för iterations?
Ett sätt vore att använda iterations, så att den loopar igenom proceduren kanske 100 gånger och sedan om det finns rader kvar att gå igenom kan det göras vid nästa inloggning osv. men då är ju ändå risken att inte allt blir utfört under dagen.
Kan man sätta en tid för en loop att sluta, time-out eller så, istället för ett visst antal gånger? Så att man kanske hinner med mer än ett fast antal rader i databasen om servern inte är så hårt belastad just då, eller mindre om det å andra sidan är högre belastning?
Finns det andra goda råd och idéer för denna slags funktion? (jag vill slippa att själv logga in på sidan och manuellt starta operationen varje dag).Sv: tid istället för iterations?
/JohanSv: tid istället för iterations?
Sv:tid istället för iterations?