Som jag uttryckt i en tidigare post så är jag osäker på om min webbplats skulle klara trycket av flera användare, idag handlar det om max 10 samtida användare och det är ju inga problem, men hur skulle det vara om det var 500 istället för 10? Hur kan jag testa tåligheten/prestandan för något sådant? Jag kan inte svara på dina prestandafrågor, men MySQL och .NET fungerar bra ihop. Du laddar bara ner nån dll-fil för MySQL som du skickar upp på servern. Har du problem med prestandan idag? Om inte så ser jag ingen anledning att konvertera till .NET för den sakens skull. Hej, Måste börja med att säga att jag inte har erfarenhet av siter med mycket trafik, så mina åsikter när nog inte värda så mycket ;) kanske själva databasstrukturen också kan komma på fråga att optimera/bygga om då... hellre än att börja pilla med .net just nu... I princip: Index är snabba att söka i, men måste uppdateras varje gång den information den indexerar ändras. Tar även plats att ha ett index. Så data som du ofta söker i bör vara indexerad för snabb åtkomstkonvertering av webbplats asp -> .NET nödvändig ??
Man skall ju undvika databaskontakter så mycket som möjligt för att optimera prestandan, men i detta fall är det näst in till omöjligt att minska antalet insert eller select, jag kan se över koden (vilket jag är i färd med) så den är optimerad när en anslutning väl krävs men inte mer än så..
Något annat jag funderat på är att konvertera sidan till .NET, för det vinner man väl avsevärt prestanda på? Kan man använda en MySQL med .NET eller är det bara microsoft som gäller där? För Access är ju redan ute ur bilden, den segade ihop för ett år sedan, vet inte om det var för att det blev för många samtida användare eller för att jag använde den på ett klumpigt sätt...Sv: konvertering av webbplats asp -> .NET nödvändig ??
Exakt vad den heter kommer jag inte ihåg, men det hittar du säkert enkelt på www.mysql.com.
ThomasSv: konvertering av webbplats asp -> .NET nödvändig ??
MySQL fungerar fint ihop med .NET när man använder MySQL Connectior/NET. Har själv inte testat de "grafiska komponenterna", men resten fungerar finfint (förutom att connectorn är lite väl buggig. inga allvarliga saker, men ändå irriterande.).
/JohanSv:konvertering av webbplats asp -> .NET nödvändig ??
nej idag har jag inga som helst prestandaproblem, men det är bara ett par hundra användare som använder sajten aktiva varje vecka. Jag funderar på hur det skulle påverka prestandan om man skulle lägga x antal kronor i marknadsföring och tiodubbla antalet användare, eller hundra gånger flera till och med. Hur ska man kunna förutse/testa för sådant?
Menar du att skillnaden prestandamässigt mellan asp 2.0 och asp.net över huvud taget är så pass liten att det inte är motiverat att konvertera för prestandans skull, utan bara om man föredrar den enklare utvecklingsmiljön i .net?Sv: konvertering av webbplats asp -> .NET nödvändig ??
Visst finns det skillnad i prestanda, men kvalitén på din kod kommer troligtvis påverka resultatet mer. Så om man inte har prestanda problem som man vet fixas genom en konvertering till .NET så känns det inte som ett tungt argument att göra det. Oftast är det så att av den totala tiden det tar att exekvera en sida så går en stor del av tiden åt till databasanrop, så att optimera databasfrågor kan säkert vara bättre investerad tid. Sedan kan det finnas andra anledningar att konvertera, men det är en helt annan sak.
/JohanSv:konvertering av webbplats asp -> .NET nödvändig ??
Har du erfarenhet av databaser? Har en tråd ang. index osv. men ingen har kommenterat där än. Vet du hur index funkar?Sv: konvertering av webbplats asp -> .NET nödvändig ??