Hej Det där låter som en felaktigt designad databas om du dynamiskt måste lägga in nya tabeller. Om du vill tömma en tabell får du ju köra en DELETE fråga istället. Nu skall du inte dra några slutsatser om designen bara för att jag frågade som jag gjorde. ;-) Varför inte använda views till det så behöver det inte skapas tabeller, om databasen du kör har städ för views vill säga?Tabellen finns redan
Jag har en webbsida i asp som kör en fråga (i en Access 2000-db) vilken skapar en ny tabell i databasen. Detta går bra.
Dock så kan jag inte göra om detta en gång till för då klagar webbsidan på att tabellen redan finns, vilket den ju gör. Kör man frågan direkt i Access kan man svara på en fråga och skriva över tabellen men på webbsidan får man bara ett fel.
Någon som vet hur man går förbi detta fel? Dvs att bara acceptera att tabellen skall skrivas över och så att säga 'skapas om'?
Mvh
/ PerSv: Tabellen finns redan
Du kan ju också köra en DROP på tabellen före du skapar den, men varför vill du skapa nya tabeller i första taget? Meningen är ju att när du designat databasen ska den inte behöva ändras. Det finns troligen andra sätt att lösa det på än att designa om databasen i kod.Sv:Tabellen finns redan
Jag kom själv på direkt efteråt att jag kan radera tabellen innan jag gör det jag skall.
Men tack ändå för alla tillrättavisningar. Tur att man är på gott humör för att det är fredag...
/ Per
(PS. Databasen är inte felaktigt designad. Den har fungerat alldeles utmärkt hittills. Men nu skall det göras en tillfällig lista med summeringar från ett antal tabeller och resultatet skall visas vid ett enda tillfälle under ett helt år. Så den här lösningen är alldeles utmärkt. Dessutom skall en annan person än jag själv köra denna uppdatering via webben och då "måste" tabellen skapas vid just detta tillfälle.)Sv: Tabellen finns redan