Kan jag i min SELECT enl. nedan på ett enkelt sätt få urvalet att skippa tre specifika poster (user 1,5 och 12) i tabellen? ...WHERE NOT user IN (1, 5, 12) Fick det inte att funka som du skrev, Börja med att döpa om fältet user till något annat - user är ett reserverat ord och kommer ställa till problem i längden. För att använda det ändå får du skriva [] runt fälten för att slippa problemen. Tänker du på MS SQL? För det är väl det mina sneda snuffar `user` är till för om jag förstått det hela rätt i MySQL... Ja, "snuffarna" fixar det i MySQL. Det kan iofs vara bra att att inte döpa fält till reserverade ord ändå, det kan lätt bli problem i framtiden om man missar "snuffarna". Inte så allvarligt att du behöver byta namn, men det kan vara bra att tänka på till nästa gång. Jag tycker det är mer logiskt att man skriver `user` NOT IN (...) än NOT `user` IN (...), men det är ju en vanesak. Dessutom tror jag inte att du behöver ` tecknen runt alla fältnamn, men det skadar inte att ha det. Jo, det känns kanske mer logiskt så, men eftersom man skriver "NOT 1 = 2" istället för "1 NOT = 2" som tycker jag det känns mer logiskt med "NOT 1 IN (2)" för att vara konsekvent. Men det är givetvis en smaksak... nej, visst behöver man inte ` runt alla fältnamn, men som sagt, enklast så, slipper man leta reda på vilka som är och vilka som inte är reserverade. Är det inte den filosofin ni försökt inviga mig i? Lika bra att lära sig att göra det rätt så slipper man... ;-) Det är helt korrekt Mattias, lär man sig rätt från första början gör man inte fel ;)SQL sats med "förutom"...
rs.open "SELECT `user`,`logg`,`last` FROM ecousr WHERE `last`<'" & date-180 & "' ORDER BY `user`",ConnSv: SQL sats med "förutom"...
/Johan
Jag har visst inte lyckats komma i säng ännu...Sv:SQL sats med "förutom"...
rs.open "SELECT `user`,`last` FROM users WHERE NOT `user` IN (0,1) ORDER BY `user`",Conn
(försöker alltså välja ut alla utom user 0 och user 1... men de första två posterna han hittar är just 0 och 1)
men om jag kastar om orden till ...WHERE `user` NOT IN (0,1)... så går det alldeles utmärkt =)Sv: SQL sats med "förutom"...
Beroende på vilken datatbas det är så skiljer sig syntasen, precis som du märkte där. Det fins Ansi-SQL och PL-SQL samt vad nu MySQL's dialekt heter det vet jag inte.. (bergis MySQL haha).
set rs = conn.execute("SELECT [user], last FROM users WHERE NOT [user] IN (0,1) ORDER BY [user]")Sv:SQL sats med "förutom"...
Sv: SQL sats med "förutom"...
Jobbigt att NOT skulle vara mellan fältnamnet och IN, lite ologiskt enligt mig...
/JohanSv:SQL sats med "förutom"...
/JohanSv:SQL sats med "förutom"...
Rätt är att vara noggrann och hålla sig till standarder, tycker jag...
Så fortsätt skriva fältnamn etc med ` runtom, det skadar som sagt inte ;)