är det bara jag som använder mig av jscript när jag bygger sidor i asp? har sökt lite på nätet, och enbart funnit information om vbscript. alla exempelfiler man hittar är i vbscript. Om man skall ha lite finesser är det omöjligt att undvika javascript - så visst är det bra att använda det. KAn man inte köra JScript på servern på samma sätt som man kör VBScript. Det är det jag tror han menar. Eller? Naturligtvis går det att köra ASP via Javascript istället för VBScript på servern. Likaså Perl och Python och de flesta andra skript-språk som går att köra på Win32. ja, det är precis det jag menar... ;) tyckte det var det mest naturliga steget för mig, då jag har jobbat mycket med just javascript tidigare.asp med jscript?
det var det naturligaste steget för mig, då jag jobbat mycket med javascript tidigare, så det kändes lite onödigt att lära sig helt ny syntax för att börja med små db-grejjer, typ dvdlistor osv.
men detta kanske var dumt? vad säger ni med mer erfarenhet?Sv: asp med jscript?
Den andra fördelen med javascript är att det är klientbaserat och för användaren går det mycket fortare att få förändrade bilder, text eller vad det nu kan vara.
Dock är asp ett lätt språk, snabbt att sätta sig in och man kan göra mycket - dock inte allt. Har man sysslat med VB så är steget till ASP väldigt kort.
/PelleSv: asp med jscript?
Sv: asp med jscript?
ASP är ju bara en objektmodell som är språkoberoende. Sv: asp med jscript?
men nu börjar man inse att det kanske är bäst att lära sig lite vbscript ändå, mest med tanke på att alla exempel i asp är skrivna i det. och jag har märkt en del saker som är otroligt olika, vilket gör det svårt att lätt göra om koden till jscript istället.