Säg att jag vill hämta något ur en databas från en asp-sida. Om min databas har ett index-fält (id) och ett fält med strängar (namn) och jag vill hämta strängen där id är 10. Hur gör jag detta så snabbt som möjligt? Nu skriver jag: Det snabbaste du kan göra är att se till att du bara gör ETT databasanrop, men kanske istället får med alla de posterna som du skall ha med på sidan - då tjänar du mest tid. Men grejerna hämtas från massa olika databaser. Jag tänkte att man kanske inte måste öppna ett recordset och så om man bara ska hämta en grej. Varför har du en massa olika databaser? Du kan ju försöka sätta dig in i databas specifikationen och skriva en egen komponent. Nu blev detta genast väldigt seriöst :-)Hämta raskt
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("/suedehead/db/sponsor.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT * FROM sponsor WHERE id=10"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
variabel=recset("namn")
recset.close
connect.close
Såna här grejer görs säkert åtminstone 50 gånger varje gång min sida laddas så det vore ju bra om det gick att snabba upp det hela.Sv: Hämta raskt
Du väljer du ut en post, försök istället få med alla poster i samma fråga.
/PelleSv: Hämta raskt
Sv: Hämta raskt
Någon kanske föreslår ADOR. Eller att skipa connection objektet. Men datta bör man ej göra i ASP miljö. Efter som connection objektet istället skapas internt. KAn man ju inte stänga det och på så sätt ej frigöra dess resurser.Sv: Hämta raskt
Min sida är inte världens största sida och jag har den på en gratisserver där jag inte kan installera någonting. Jag gör säkert inte på ett särskilt effektivt sätt men jag har massa databaser för olika saker, en för gästboken, en för loggande av användare o.s.v. Är det en dålig uppläggning? Borde jag ha all info i samma databas men i olika tabeller? Kan man ha databasen öppen under hela tiden sidan laddas och sen hoppa mellan tabellerna medan den laddas? Är det snabbare? Jag är nybörjare på det här.