Idag använder jag en lång array som statiskt definierar HEXfärdkoder, jag undrar om jag kan skriva något som räknar fram dessa istället, med lämplig nyans- och färgskillnad mellna varje färg (de representerar bitarna i ett tårtdiagram). Det är inte mycket matematik som man behöver, utan mer kunna färger. Låt säga att man vill ha ljusa färger för ena halvan och mörka för andra halvan av sitt dataset/grupp av kategorier... Jag tror att det skulle fungera bra genom att addera värderna för röd, grön och blå och sedan dividera med 3. Om resultatet sedan är 256/2 eller högre är det en ljus färg och är det lägre än 256/2 så är det en mörk färg. Jag har till en kurs skapat denna: http://people.arcada.fi/~vanhanit/courses/klientprogrammering/project3/colorpicker.htmlräkna fram färgkoder
dim farg(60)
farg(0)="ffff66"
farg(1)="ffcc66"
farg(2)="ff6666"
farg(3)="99ff99"
farg(4)="99ffff"
farg(5)="ccff33"
farg(6)="9999ff"
farg(7)="00ff00"
farg(8)="45a378"
...osv osv
Ännu en fråga - det vore kul om man dessutom kunde dela in färgerna i ljusa och mörka, alltså göra en grupp med ljusa färger, och en med mörka färger (dela in diagraminnehållets kategorier i två huvudkategorier)...
någon skicklig på färgkoder med HEX samt matte där ute? =)Sv: räkna fram färgkoder
En färg är enkelt uppbyggd, RGB (Röd, Grön, Blå). Det enda som skiljer RGB från HTML kodat är att i RGB anges värderna med en byte, mellan 0-255 och i HTML anges samma värden hexadecimalt.
Det svåra här är inte att skapa en array med färger, utan att skapa sådana färger du är ute efter. Man måste helt enkelt bara sätta upp regler för vad som är en bra färg och vad som inte är det och sedan generera alla kombinationer utifrån dessa regler.
Så definiera reglerna först så kan man ta det därifrån ;)Sv:räkna fram färgkoder
så att automatiskt generera ljusa färger i olika nyanser, och en annan rutin för att generera mörka... är det bara att använda ex. bokstavsnivån av hexvärdena för de ljusa och siffror när man vill ha lite mörkare? Fast det finns väl många färger man bara får fram genom att kombinera ex. högt R värde med lågt B värde osv. eller? 33aaff...typ...Sv: räkna fram färgkoder
Bara en teori, men det skulle kunna fungera...Sv: räkna fram färgkoder
Där ser du hur RGB blir till HTML...