Halloj på er. dina kunskaper inom access och asp är absolut inte nödvändiga för att skapa en blogg. Finns massor med färdiga sidor du kan lägga upp en blogg på:) Absolut, det dräller av dem. Men i det här fallet är resan en del av målet också. Jag har nog inga konkreta tips, mer än att titta hur andra har gjort. Det ska inte vara något problem att få ordning på nått bra med Access och ASP. Du behöver ju inte använda dig av access om du tror att du får många läsare, finns tusentals sätt att skapa en blogg på. Skulle ju kunna skapa det i XML och skippa databasen. men som sagt jag ser inga problem med att skapa det i access, så det är bara och börja koda:) många stirrar sig blinda på ordet blogg och hypen runt det Kan kan lista vad de vanliga bloggarna innehåller för "funktionalitet" förutom att just lista alla poster rätt upp och ner:Blogg tips
Jag tänkte skapa en blogg och vill först berätta om mina förutsättningar.
Jag har relativt bra koll på Access-databaser och asp-kod. Om man utgår från just DE förutsättningarna, tror ni att det går att få ihop en hyfsad blogg med det? (Alltså, jag betackar mig för kommentarer som: "Använd, MySql istället, det är bättre" eller "Lär dig dot.net!". Sånna kommentarer är inte intressanta i dagsläget) ;-)
Så, det jag skulle vilja ha är helt enkelt goda tips och råd för hur jag kan lägga upp det hela med vanlig asp och Access. Nån smo har bra tips på lösningar som man kan spana på under produktionstiden?
Alla förslag och tips emottages tacksamt. (Medan irrelevanta kommentarer om mina förutsättningar förbises med god marginal) :-)
Tack så länge.Sv: Blogg tips
Sv:Blogg tips
Sv: Blogg tips
/JohanSv:Blogg tips
Sv: Blogg tips
men om man tänker efter, vad är en blogg? jo en sida där du skriver in saker i ett textfält och sparar det och en annan där du visar det du skrivit (väldigt generaliserat) Dvs i grunden samma sak som en gästbok eller nyhetssida
(att man sen har lite fler finesser i en blogg är ju bara en fråga om att lägga till saker efter hand)Sv: Blogg tips
Utan inbördes ordning (och långt ifrån en fullständig lista)
Paging
sortera på månad/år
Olika kategorier för posterna (flera kategorier kan väljas i samma post)
WYSIWYG-editor alternativt BB Code
Besökaren kan välja olika utseenden
RSS -feed
Kommenteringsfunktion