Jag skulle vilja ha en sida som... Kolla in följande adresser: Jo jag har tittat där en hel del innan jag skrev här, men jag är lite nybörjare på detta och skulle behöva en spark i rätt riktning. Dela upp det i mindre delmål så blir det lättare att programmera: Tack för hjälpen! Det är nog lättast om du har två sidor, en som bara innehåller HTML koden för formuläret och postar till en annan asp sida som gör allt jobb. Lägg till funktionaliteten i den ordningen jag skrev, inget behov av att göra fler sidor. Det var längesedan man svurit så mycket.Hjälp med ett Fotogalleri.
Laddar upp en bild från den egna hårddisken, plus lite text till bilden.
Gör en thumbnail ca 150x100px och en bild som är ca400x300px.
Sparar dom på webhotellet i katalogerna "liten" och "stor",och lägger dessutom sökvägen till bilderna och texten i en datatbas (Access).
Har kollat på aspjpeg och aspupload men tyvärr är mina kunskaper för dålig för att väva ihop detta.
Webhotellet stödjer aspjpeg och aspupload.
Någon som har gjort något liknande innan som man kan kika på?Sv: Hjälp med ett Fotogalleri.
www.aspupload.com
www.aspjpeg.com
där har du ALLT du någonsin kommer behöva veta om de två komponenterna. :)
Lycka till!
//JohannesSv:Hjälp med ett Fotogalleri.
Tänkte om det var någon som hade gjort något liknande innan. Synd om man ska behöva uppfinna hjulet igen.Sv: Hjälp med ett Fotogalleri.
1. Programmera en sida där du kan ladda upp filer.
2. Lägg till kontroll på att den uppladdade filen är av rätt typ.
3. Lägg till kontroll på storlek och meddela användaren vid för små/stora bilder.
4. Skapa de versioner av bilden du vill ha och spara dem till disk. Radera eventuellt orginalet om du inte vill ha kvar dem. Tänk också på att om du inte vill att bilderna ska bli förvrängda måste du se till att du beskär bilden till rätt proportioner innan du ändrar storleken på dem.
5. Lägg till möjligheten att lägga til texter etc vid uppladdning.
6. Spara allting i databas.
Efter varje steg testar du att allting fungerar som det ska innan du går vidare. Tänk också på hur du ska hantera uppladdning av bilder med samma namn. Jag brukar ha originalnamnet sparat i databasen och ändrar namnet på filen till ett unikt namn och sparar detta unika namn i databasen.
En sak som också går att göra är att man vid visning av bilderna beskär och ändrar storleken på dem just när de skickas till användaren. Detta blir dock en flaskhals ganska fort vid mer belastning, men kan spara på diskutrymmet på servern.Sv:Hjälp med ett Fotogalleri.
Ska testa lite och se om jag kan få ihop det.
Kan man lägga ihop allt sen till en sida eller bör man ha flera sidor?Sv: Hjälp med ett Fotogalleri.
Om du har möjlighet att köra ASP.NET rekommenderar jag det eftersom hanteringen av bilderna troligen blir mycket lättare.Sv:Hjälp med ett Fotogalleri.
Tog mig ett antal timmar idag men jag verkar ha löst det nu.
Tack alla för hjälpen!