Hej! Det går inte, i alla fall inte 100%-igt. Det du kan göra är att ha en AJAX rutin som, när man är inloggad, med jämna mellanrum anropar en liten sida på servern som loggar att användaren är inloggad. Det är Session_OnEnd som du letar efter. Hurvida den fungerar eller inte råder det delade meningar om så du får väl testa dig fram. Jag har själv aldrig använt den så jag vet inte. Session_OnEnd kör bara när sessionen tar slut, vilket är, beroende på vad det är inställt som, ca 15 minuter efter den sista förfrågningen till servern. Den körs inte när man stänger ner fönstret. Det är sant, men det blir väl mer eller mindre samma effekt med en AJAX-rutin. Körs den var 5e minut så är det inte förrens det har gått mer än 5 min utan att den har körts som användaren anses som utloggad. Men en AJAX rutin kan utan problem sättas att köras med sådana mellanrum så att önskad noggrannhet uppnås. Men varför man behöver veta när användaren stänger webbläsaren undrar jag över. Om detta krävs för att autentiseringen ska fungera är det annanstans felet sitter. Vet inte riktigt här men, javascriptet onUnLoad borde man inte med det och AJAX kunna klämma fram en rätt vettig lösning? Jag funderade på samma sak. Det skulle nog vara den bästa lösningen. Men onunload körs väl varje gång man byter sida på samma site, om jag inte minns fel. Tack så mycket för denna "diskussion" som ni haft i min tråd. Den har hjälpt mig att förstå och resonera mig fram till vad jag behöver för sorts loggning. Problemet är att Session_OnEnd inte alltid körs, sägs det. Vad händer till exempel om applikationen (webbservern) går ner? Oftast kör inga eller ytterst få funktioner, beroende på hur webbservern går ner. Tack för dina synpunkter Tomas! Är inte insatt i lagen, men vad jag har för mig får du samla in data som inte kränker någons integritet. Det är alltså ok att samla in anonym data om hur många i ett land som gör någonting, till exempel. <b>Session_OnEnd... ...körs inte när man stänger ner fönstret.</b> Stefan, menade självklart att den inte körs <b>direkt</b> när webbläsaren stängs, men det framgick nog inte riktigt klart och tydligt.ASP om man stänger windows på röda krysset
Jag gör en loggfil som loggar användarna när dom loggar in och ut. Så länge dom loggar in och ut med knapparna i programmet är allt väl.
Men OM någon nu skulle stänga programmet på Windowskrysset (det röda krysset högst upp till höger).
Hur gör man då?
Om någon här åtminstone kan ge mig en hint om ord jag ska söka på så kan jag ju själv hitta på internet. Men jag vet inte ens vad man ska kalla det (när någon avslutar på röda krysset).
Hoppas någon här har en hint att ge.
Jag programmerar i ASP (inte ASP.Net)Sv: ASP om man stänger windows på röda krysset
Sv: ASP om man stänger windows på röda krysset
ThomasSv:ASP om man stänger windows på röda krysset
ThomasSv:ASP om man stänger windows på röda krysset
Sv:ASP om man stänger windows på röda krysset
Nåväl, står fortfarande fast vid att om man verkligen behöver veta exakt när användaren stänger ner webbläsaren borde man fundera om.
Förklara gärna varför så kan man hjälpa bättre.Sv: ASP om man stänger windows på röda krysset
Loggningen behöver inte vara exakt på minuten utan ska ge en indikation om hur ofta, och ungefärlig tid som applikationen används av olika användare. Det ska användas för att kontrollera att faktureringen för användningen av programmet är rätt fördelat på dem som använder det mest.
Så jag kan nöja mig med att få exakt tid när någon loggar in/ut med programmets funktioner, och resterande går bra med "session_onEnd". Mer exakt än så behöver det inte vara om jag ser till antalet jobbtimmar och/eller kostnad det skulle ta att implementera andra mer exakta loggfunktioner.
Tack än en gång för hjälpen!Sv:ASP om man stänger windows på röda krysset
En AJAX implementation skulle inte ta länge att göra, kanske ett par timmar eller så.
Men du väljer tillvägagångssätt. Du kan också logga varje förfrågning till olika sidor i en databas och kontrollera tiderna utifrån det. Då kan du med SQL ta fram vem som var hur länge och hur länge användaren spenderade på vissa sidor etc. Vad lagen säger om så noggrann loggning vet jag dock inte, kan bli problem där...Sv: ASP om man stänger windows på röda krysset
Vi har användare i olika länder och det vi är intresserade av är att se hur mycket applikationen används i respektive land. Och detta vill vi bara se för att kunna göra en rättvisande budget vid planering av framtida utvecklingstimmar, kostnader och fakturering till de olika ländernas organisation.
Det handlar alltså inte om att se exakt person, den informationen bryr vi oss inte om. Utan riktar in oss mer på funktioner på landnivå.
Och det behöver också bara vara för att ge en indikation åt rätt håll. Så att vi inte planerar o fakturerar helt fel menar jag. Får jag fram uppgifter "mellan tummen och pekfingret" är det fullt tillräckligt.
Så att logga användare per sida och tid är absolut inte aktuellt.
Hmmm... när du nämner om lagen blir jag ju lite fundersam. Det där måste jag nog läsa in mig lite mer på alltså. Bara för att vara på den säkra sidan. Har du möjligen något bra förslag på var jag kan läsa om detta på internet?Sv:ASP om man stänger windows på röda krysset
Jag har dock som sagt inte full koll på läget, så någon annan får svara på den frågan.Sv: ASP om man stänger windows på röda krysset
Session_OnEnd körs även om användaren stänger fönstret... Sessionen hålls vid liv <b>på servern</b> från det att webbläsaren har gjort en förfrågan till ASP-motorn tills dess att man antingen i ASP-skriptet överger sessionen (Session.Abandon) eller tills dess att en timeout inträffar (vilket som standard är efter 20 minuters inaktivitet)... och just innan sessionen dör exekveras Session_OnEnd.
Dock skall jag kanske tillägga (hålla med om) att om applikationen eller iis-processen stängs ner så avbryts förståss även alla sessioner... och då körs inte Session_OnEnd...Sv:ASP om man stänger windows på röda krysset