Halloj! Sorry to bother you guys. En annan lösning var ju såklart att ha kvar KommBloggID som text och att sätta SQL-satsen såhär: SQLBl = "SELECT * FROM tblKomm WHERE KommBloggID= '" & BloggID & "'" Om det är siffror du har i KommBloggID ska du självklart ha fältet som tal. Dels för sorteringens skull men också för att vara klar och tydlig samt spara på utrymme.Select flera
Mycket övergår mitt förstånd när det gäller ASP, det ska jag villigt erkänna, men nu har jag stött på patrull som jag inte förstår mig på alls.
Jag försöker att hämta ut flera rader från en databas med SQL SELECT.
Ex:
<%
BloggID = Request.QueryString("BloggID")
Set ConnBl = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set RSBl = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
ConnBl.Open "Provider=Microsoft.JET.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/data/innehall.mdb")
SQLBl = "SELECT * FROM tblKomm WHERE KommBloggID="& BloggID
RSBl.Open SQLBl, ConnBl, 1, 3
%>
<table>
<tr>
<td width="390">
<% =makeTags(RSBl("KommNamn")) %>
<% =makeTags(RSBl("KommSkriv")) %>
</td>
</tr>
</table>
KommBloggID är alltså INGET nyckelfält och flera rader kommer alltså att exempelvis ha värdet 6 (ifall BloggID returnerar det), men den hämtar inget. Inte kan det väl vara så att det måste vara ett nyckelfält för att man skall kunna använda WHERE?? Eller hur ska jag kunna hämta flera rader från en tabell?? Nån som ser några misstag, relevanta problem...?
Tack på förhand.
Sv: Select flera
Det löste sig genom att jag ändrade datatypen på KommBloggID från Text till Number.Sv:Select flera
Hmmm... vilket är säkrast där egentligen...?Sv: Select flera