Har en litet bekymmer. Vill ha en toolbar (mscomctl) på en sida. Bilderna till toolbaren kommer från en imagelist (mscomctl). Jag kan ladda bilder från klientens lokala disk till imagelisten och sedan använda dessa i toolbaren. Men jag vill ladda bilderna till imagelisten från en server. Någon som har ett bra förslag på hur detta kan lösas? En tanken som dök upp nyss var att man kanske kan lagra bilderna som ascii i en vbs variabel och sedan låta imagelisten ladda dessa. Men hur gör man binarydata(gif) av ascii i vbs? Varför använder du en toolbar via en imagelist på en ASP sida?? Stort tack, det fungerar! Se inlägget i gästboken: olösligt ascII till vbLagra en GIF som ascii i en asp sida?
HJÄLP!Sv: Lagra en GIF som ascii i en asp sida?
Det låter som du blandar Visual Basic ActiveX Document och ASP eller har jag fel?
Vad gäller din imagelist så kan du i VB använda LoadImage kommandot för att peka på en speciell fil. Och är det en mappad disk du har på nätet så kan du exempelvis skriva sökväg "\\server\bilder\test.gif"
/PelleSv: Lagra en GIF som ascii i en asp sida?
Jag använder lite aktivx komponenter för att få en stabil meny. Menyn ska i sin tur styra en dhtmleditcontrol. Innehåller i dhtmledit kommer från en databas och jag använder asp för kopplingen mot databasen.
Jag använder asp, vbs, javascript, xml, html på sidan. Xml för att jag vill kunna distribuera resultatet från dhtmleditkontrollen vart jag vill.
Din kommentar hjälpet mig iaf ("\\server\etc etc"). Något som dock gett mig lite bryderier är att om serverna jag läser ifrån kör FAT och den utdelade mappen enbart har read så fungerar det inte att läsa från den med vbs (fungerar om det är satt som full control). Men om servern har ntfs så fungerar det att sätta enbart read på den utelade mappen. Skumt, gör inte så mycket då ms servrar kör ntfs. Men ändock lite skumt.
Hälsningar
RickardSv: Lagra en GIF som ascii i en asp sida?
/Pelle