Jag har testat två olika sätt att spärra IPadresser i min blogg men inget funkar. Jag fick en massa skit förr. Ofta på utländska. Nja detta är ett gäng svenska tjejjer som håller på och trakasserar mig men även reklamspam men det är just desa tjejjer som jag vill bli av med. Att spärra IP adresser är inga problem, kontrollera bara om Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") finns i listan på spärrade IP adresser och tillåt inte postning. Fattar inte så mycket av det du skrivit då jag inte kan programmera själv längre. Vad får du upp för fel då? Ja de "IP" i koden är bara exempelIP som följer med koden som jag hämtat på nätet för att man ska kunna se var man ska fylla i nummren. Ok, det felet betyder att variabeln ip är definierad (dim) tidigare på sidan. Ta bort "dim ip", eller döp om "ip" till något annat, så borde det fungera fint. Oki ska testa. Ja, lägg in koden fast i en fil som du inkluderar i alla andra filer du vill skydda. Se till så koden körs först. Självklart ska inte banned.asp sidan skyddas, för då fungerar det inte. Som ett vidare inlägg. Spärra IP i blogg???
Någon som har tips?
Har jätteproblem med folk som skriver massa dumt OCH spammar och nu en gång för alla ska de folket BORT så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med något enkelt sätt att få bort dem.
Maila mig gärna då jag inte är här så ofta
kontakt@mikasdesign.comSv: Spärra IP i blogg???
Så jag gjorde en koll på sidan som spar ner formulärdata att http_referer är från samma domän som sidan. Det hjälpte bra. Fast det hjälper ju inte från alla idioter.Sv:Spärra IP i blogg???
Sv: Spärra IP i blogg???
Men det är inget säkert sätt att stoppa på basen av IP adress. Säkrast är nog att ha någon algoritm som kontrollerar innehållet som postats och blockerar postningen om meddelandet innehåller något dumt/reklam.
En annan variant är att kräva användarnamn och lösenord, på vilket du sedan kan spärra användare.Sv:Spärra IP i blogg???
Jag skulle vilja att de IP jag spärrar inte kan varken läsa eller skriva utan de ska komma till en sida där jag skriver att de är blockade och att de får kontakta mig om detta är felaktigt.
har testat denna:
<%
dim ip
ip=Request.Servervariables("REMOTE_ADDR")
select case ip
case "197.538.12": response.redirect("bannad.asp")
case "197.538.13": response.redirect("bannad.asp")
case "197.538.14": response.redirect("bannad.asp")
end select
%>
Men den funkar inte, då får jag bara upp error.
samma sak gäller detta:
<script type="text/javascript">
//Enter list of banned ips, each separated with a comma:
var bannedips=["193.111.198.56"]
var ip = <!--#echo var="REMOTE_ADDR"-->
var handleips=bannedips.join("|")
handleips=new RegExp(handleips, "i")
if (ip.search(handleips)!=-1){
alert("Ditt IP-nummer har blivit bannad från denna sida")
window.location.replace("http://www.google.com")
}
</script>Sv: Spärra IP i blogg???
Dessutom, de IP nummer du skrivit där är helt felaktiga. För det första ska det vara fyra grupper med siffror, ditt exempel har bara tre.
För det andra kan varje del enbart vara i området 0-255. Du har 538 som andra.
Koden ser helt rätt ut, så är du säker på att det är den snutten som ger felet?
Ditt andra exempel är JavaScript, vilket du inte ska använda. Räcker med att användaren har avstängt JavaScript för att de ska komma vidare. Dessutom är alla reklampostare oftast ett program som inte bryr sig om JavaScript.Sv:Spärra IP i blogg???
Ok javaskript ska jag inte använda, tack för det tipsen.
när jag använder den första koden får jag detta meddelande:
Microsoft VBScript compilation error '800a0411'
Name redefined
/privat/blogg/default.asp, line 12
dim ip
----^Sv: Spärra IP i blogg???
<%
Const BannedIps = "192.168.1.1;192.168.1.2;192.168.1.3;192.168.1.4;"
If InStr(BannedIps, Request.Servervariables("REMOTE_ADDR")) Then
Response.Redirect("bannad.asp")
End If
%>
Sv:Spärra IP i blogg???
Är det bara att lägga in i head den koden och fylla på med IP efter hand?Sv: Spärra IP i blogg???
Om du har problem med spam på blogg/forum/gästbok o s v, testa CAPTCHA.
Sen om folk verkligen knallar in på bloggen och skriver skit, då är IP-ban en bra
metod.
//Johannes