Säkerligen en dum fråga, men vilket sätt är bäst/enklast att hålla reda på antalet totala hits per dag? Antingen kan du låta någon annan sköta det med hjälp av inlänkningar till deras counters. De är inte så bra ur statistisk synpunkt men gratis på t ex: www.FXWeb.com Jag har en function som jag skrivit själv som tar hand om unika besökaer m.m på nättidningen som jag administrerar... (www.eurocitynet.nu)besök per dag?
Sv: besök per dag?
Annars kan du med fördel utnyttja en av två:
1. Om du har tilgång till webbserverns Global.asa kan du i session_onstart lägga kod som matar på statistik i en databas. Sen så startar du en session när någon kommer och besöker dig.
2. Du lägger samma kod på startsidan och hoppas att alla som besöker dig tar denna väg. Då har du också problemet att varje omladdning (F5 i IE) genererar en träff.
Observera att ingen av dessa alternativ tar hand om problemet med "unika beökare" även om punkt 1 med sessions är lite bättre. Att garantera unika besökare är lite jobbigare och mest kanske intressant om det är en större site med reklam på.
//Mikael
Kungen av babbelSv: besök per dag?
Där kan jag se hur många besökare som besökt sidan olika dagar och hur många nya besökare det varit per dag m.m...
Samlar även in lite småinformation om dem, os, browser och version...
Såntdär som kan vara bra att ha...
Och den koden sköter även om problemet med uppdatering av sidan...
Jag använder två olika sätt för att validera om det är en ny besökare eller inte...
Mina två sätt är:
1. Genom att logga deras ip nummer...
2. Eftersom många har dynamisk ip lägger jag även en cookie på deras dator... Om de inte accepterar cookies och har dynamisk ip kommer de att räknas flera gånger som nya besökare, men det är nog bland det säkraste man kan göra... Och jag tror nog att de flesta accepterar cookies, för det är ju inga farliga filer...
MvH Thomas