Vad ska jag välja?! Asp.net är troligtvis enklast då det mer liknar hur man gör vb 6 program med fönster å kontroller än vad asp gör Åh sjutton, det låter ju lovande. Hmm, men det låter som att man behöver lätta på plånboken igen då. ASP funkar väl med typ notepad som jag förstått det. Alltså.. Asp.net behöver du inget special för, men vill du ha en utvecklingsmiljö så finns det en basic från microsoft att ladda ner gratis som heter visual web developer express eller något sådant. Ajax är för asynkrona hemsidor, dvs. att hela sidan inte behöver laddas om när man t.ex. trycker på en knapp, istället så laddar man bara ner förändringarna, på ett ungefär. Ok tack, då har det klarnat lite. Jag har nu gjort ett antal tutorials i ASP.NET och måste villigt erkänna att det rockar rätt fett!ASP eller ASP.net 2,0 om man kan VB6 ?
Jag har en ide om en databas på nätet med massor av användare med åtkomst via webbläsaren. Tyvärr kommer det inte att funka att alla ska installera ett VB6 program, då hade det varit rätt enkelt (famus last words..).
Det är nog inte såååå avancerade grejor men jag har inte behövt bry mig om mer avancerade saker än enkla javascript på nätet förut.
I princip så ska typ 100 - 10 000 personer kunna registreras i databasen och sedan ska de kunna gå in veckovis hemmifrån sin dator och skriva in hur mycket timmar de hållit på med olika saker (ligger förvalt i annan tabell) och var de gjort det. Sen ska man kunna få ut en rapport efter något år (eller tidigare) på hur många timmar de lagt på varje sak.
Jag har "full koll" på HTML och skaplig koll på VB6, databaser har jag också skaplig koll på, även om det är lite ringrostigt på alla fronterna, något som slutar på .net har jag inte brytt mig om. ASP har jag bara sett som ändelse på webbsidor jag surfat till.
Jag tänkte beställa en nybörjarbok om ASP, eller ASP.net för att lära mig hur det funkar. Jag har inga visioner om att jag måste ha det senaste bara "för att" utan jag vill göra det enkelt för mig. Att lära sig helt nya saker är ett nödvändigt ont :) I alla fall just i detta fall...
Gissar jag rätt om jag tror att gammla ASP har mer gemensamt med VB6 än ASP.net? Och gammla ASP borde vara lättare för mig att få till något fungerande med på rimlig tid? Eller är det inga sammband?
Eller finns det ännu enklare metoder än ASP?Sv: ASP eller ASP.net 2,0 om man kan VB6 ?
Sv:ASP eller ASP.net 2,0 om man kan VB6 ?
En snabbtitt på Dustin visar att det inte finns nåt att köpa... Verkar ju lovande :) Eller ingår det i någon nyare visualstudio?
Nu har jag letat på microsofts webb i 15 minuter och googlat lite, men jag blir inte klok på vad sjutton det är. Ajax, vad är det?
Är det något "plug-in" till visualstudio? jag gissar att man då måste ha visualstudio.net för att det ska funka.
Jag har förstått det här i forumet att det skiljer en hel del på vb6 och vb.net så det är lika bra att lära sig C# istället för att uppgradera sig till vb.net. Lockar inte...
Men visst låter det lockande att typ välja att kopilera som ASP istället för exe när man skrivit klart, om jag fattat rätt vill säga...
Hmm, ursäkta att jag kommer med dumma ostrukturerade frågor, men jag har bara gjort barn sista åren, inga program.Sv: ASP eller ASP.net 2,0 om man kan VB6 ?
Du kan ju välja mellan asp som är lite mer likt vb språkmässigt, eller asp.net som är väldigt mycket enklare, även om språket skiljer sig en del.
Kompilera saker gör du inte, och asp har ingenting att göra med asp.net. (Visst, asp.net kompilerar i bakgrunden, och du kan kompilera saker om du vill, men det är inte riktigt så att man får ut en färdig exe-fil, eller hur man nu ska säga..)Sv:ASP eller ASP.net 2,0 om man kan VB6 ?
asp.net 2 får det bli!Sv: ASP eller ASP.net 2,0 om man kan VB6 ?
Även om jag inte kommit till de avancerade grejorna ännu så ser jag riktigt fina möjligheter.
Det verkar vara precis vad jag saknade när jag gjorde uppehåll i utvecklandet för några år sedan. Att få grejorna att funka på nätet var mycket svårare med bara html, javascript och cgi om man säger så... Och att bara göra vb program var lite för begränsande.
Hoppas mina fina förväntningar infinner sig när jag kommit lite längre!