Hej! Tror inte det går på annat sätt än att skirva en insert till. Jag har en webshop och om jag lägger in varor, sedan tar jag väck dom från den ena då har jag inte samma id kvar. tanken med dubbletter är att man skall kunna gå till baka och söka på alla gamla varor och fakturor mm om kunden hör av sig om något, samt att jag skall lägga in kundens samtliga leveranser från webshoppen rätt om varan är borttagen från sortimentet. Jag skulle sparat produkterna i en tabell. I tabellen har man en kolumn som heter "utgått" eller likande. När produkten tas bort så sätter man bara den flaggan (och visar inte den bland produkterna) och då finns den fortfartande kvar om man t.ex. vill titta på gamla ordrar. Ja något sådant hade jag tänkt mig, Så jag måste alltså sätta en inser till efter varandra till olika tabeller, går det inte med samma insert? Med risk för att jag bryter mot Jesearch patent (*ironi*), så här brukar man göra: Som jag skrev i föregående inlägg, du ska bara ha en tabell. I den tabellen har du en kolumn som anger om produkten gäller nu eller om det är en gammal. Tack för svaren, får se hur jag löser detta. Kanske inte blir något av det överhuvudtaget, men nu har jag iallafall lite att utgå från.lägga till i 2 tabeller
En enkel fråga. kan man lägga in data i 2 tabeller samtidigt med samma kod i access?
Använder denna kod
<code>sql = "insert into Items (category, title, description, price, vikt, antal, Image)</code>
men skulle vilja lägga till samma i en annan tabell där det ligger kvar. annars får man väl skriva en sql till den andra tabellen. den nya tabellen kommer att heta varor.
Tack på förhand //JockeSv: lägga till i 2 tabeller
/JohanSv:lägga till i 2 tabeller
eller finns det någon annan lösning som ni tycker är bättre?
//JockeSv: lägga till i 2 tabeller
Sv: lägga till i 2 tabeller
En tabell med produkter (produktID, beskrivning, antal i lager, etc)
En tabell med kunder(kundID, personuppgifter etc)
En kopplingstabell med ordrar (kundID, produktID, orderdatum, status)
När en beställning sker så skapar du bara en ny order... Sv: lägga till i 2 tabeller
//Jocke