En person frågade mig häromdagen om jag kunde hjälpa honom med en funktion. Han ville ha en slags poängtabell med hemsidor som länkar till honom och varje gång en besökare kommer från en sådan sida så för den siten 1 poäng. Hej hopp! Man kan lagra ipnummret i en databas ja, men problemet ligger ju i att det finns dynamiska ip adresser... Okej, men fattar jag rätt om man alltså satsar på att ha en tabell som i förväg innehåller de sidor som man vet länkar till hans sida? Det går snabbare att köra en INSERT INTO istället för ADDNEW... *Bara ett tips*kolla varifrån besökarna kommer...
Detta för han sedan vill presentera en tio i topp lista på vilka andra hemsidor som "levererat" flest besökare till honom.
Kan man lösa detta på nåt enkelt sätt?
Kan man lagra IP:n från den adress besökaren har kommit och sedan lagra den i en databas och om den IP:n redan finns adderar man istället +1 till dennes poängtabell.
Eller hur löser man detta på bästa sätt?Sv: kolla varifrån besökarna kommer...
Här är lite starthjälp iallafall(jag är ganska ny på det här själv ;-), för att logga ip numret så använder man servervariabeln REMOTE_ADDR
Så här lägger du till det i en databas
RecSet("ipnummer")=Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Sen borde du kunna söka av hur många celler som innehåller varje ipnummer med SQL satsen SELECT COUNT med någon smart algoritm
Mvh KlasSv: kolla varifrån besökarna kommer...
Men man behöver ju egentligen bara ha en lista i en databas på de sidorna som länkar till "din" sida och sen leta om den adressen som användaren kommer ifrån finns i den...
Om den finns plussar man på med ett! =)
För att ta reda på från vilken sida besökaren kom från kan man skriva Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
Sen är det bara att göra en utfrågning i databasen och kolla om den adressen finns där...
Om inte så kom besökaren någon annanstans ifrån ;)
MvH ThomasSv: kolla varifrån besökarna kommer...
Och besökare som då kommer någon annanstans ifrån ignorerar man helt enkelt.Sv: kolla varifrån besökarna kommer...