Hej! Det blir säkert fel i din SQL-sats. Lägg till: Tack för tipset, hade totalt glömt bort det.Felkod i min sökfunktionen
Har en sökfunktion där det ingår 2 radioknappar, men när jag skall skriva ifsatsen i sql:en så får jag felmeddelandet ADODB.Recordset error '800a0bb9'
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
Har sökt på google och varit inne på microsofts sida men begriper inte vad jag skall skriva. Plockar jag bort ifsatsen och kör bara med en sql en så funkar det. Här är lite kod ni kan titta på.
<code>
Dim namn, sql, La, Sv, checked, R1
R1 = request.form("La") ' radioknapp för latinskt namn
R1 = request.form("Sv") ' radioknapp för svenskt namn
'response.write request.form("R1")
Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
if len(Request.Form("namn")) > 0 then '*************Kollar om fältet är tomt
if Request.form("R1") = La then
sql = "SELECT * FROM shitems WHERE title LIKE '%" & replace(Request.form("namn"), "'", "''") & "%'"
ElseIf Request.form("R1") = Sv then
sql = "SELECT * FROM shitems WHERE description Like '%" & replace(Request.form("namn"), "'", "''") & "%'"
end if
else
response.write("<font color=""red""><b>Du måste skriva in ett namn för att kunna söka.</b></font>")
end if
Rs.Open SQL, Conn '<Denna rad indikerars det att det är fel på.
''^^ Om tabellen är tom : ^^
If RS.EOF Then
Response.Write("<font color=""red"">Sökordet <b>" & Request.Form("namn") & "</b> gav inga fräffar!</font>")
end if
Do while Not Rs.EOF
</code>Sv: Felkod i min sökfunktionen
response.write sql
Då ser du på sidan hur frågan som exekveras blir och kan säkert lista ut vad som är fel.
/JohanSv:Felkod i min sökfunktionen
Slutligen så var det bara några """"" som jag hade glömt :)
if Request.form("R1") = "La" then
//Jocke