Jag skall presentera en lista med namn, när man klickar på ett namn skall en presentation visas om just den personen. Tänkte använda qerystrings men vill slippa skriva: Är det 1 eller 2 som du har går det att göra på följande sätt: Jag ber om ursäkt för att jag är lite dålig på att förklara. Gör en utfrågning i SQL när du öppnar databasen... Ok, inga problem jag kan använda ID-nummer då länkarna inte behöver hämtas från databasen utan jag kan skriva dem direkt när jag gör sidan....Querystrings
<code><%
If Request.Querystring("visa") = "1" Then
Response.Write "1"
ElseIf Request.Quersytring("visa") = "2" Then
Response.Write "2"
Osv...
%></code>
Måste väl kunna gå att lösa med endast en <code>If Request.Querystring("visa") = "?" Then</code>, beronde på vilket namn man klickat?
Jag vill också hämta info. om personen från en databas beronde på vem man vll veta mer om...Sv: Querystrings
<code>
<%
varde = Request.QueryString("visa")
Response.Write varde
%>
</code>Sv: Querystrings
Vad jag menar är att för att slippa skriva:
<code>
If Request.Querystring("visa") = "Adam" Then
Du har valt Adam
<% End IF%>
If Request.Querystring("visa") = "Bertil" Then
Du har valt Bertil
<% End If%>
</code>
Osv
-vill jag byta ut namnen mot något som gör att rätt namn och text hämtas
från databasen och detta skall man bara behöva skriva en gång istället
för en If Reeq... för varje namn.
Men det kanske är lättare att lista alla namnfälten i databasen och sedan länka till en sida där presentationen om personen görs. Typ ett nyhetsscript...Sv: Querystrings
<code>
strSQL = "SELECT * FROM [tabell] WHERE [Fältnamn] = '" & Replace(Request.Querystring("visa"), "'", "''") & "'"
</code>
Behöver du mer hjälp så är det bara att fråga...
Men denna metod är väldigt osäker eftersom det kan finnas två eller fler som heter samma sak...
Det bästa är att ha ett unikt nummer till varje person som man går efter...
Mvh ThomasSv: Querystrings
Tack för hjälpen! :)