Hej.. Ett förslag (ej testat, skrivet "på fri hand") Det där funkade klockrent förutom 1 detalj. Jag antar att det inte är någon som vet hur man ska lösa detta.sortering efter addering av tabeller?
Vet inte om jag ska posta detta här, mysql eller sql forumet så det blev här.
Har en liten fundering.
Jag har 3 tabeller.
Vissa resultat finns i 1 av 3 tabeller medans några andra kan finnas i 2 av 3 eller i alla.
Jag undrar hur man kan ta alla tabeller och addera ihop alla.
DVS. Resultat #1 + Resultat #2 + Resultat #3 = Slut Resultatet
Det stora problemet är inte att söka reda för att addera ihop utan det är.
Hur kan jag göra så att den sorterar efter det slut resultat som är uträknat?
Så man måste söka reda på alla resultat vart dom finns och sedan addera ihop dom för att sedan sortera ut innan allt skrivs ut.
Någon som vet någon smart lösning.
Skulle helst vilja ha det i en SQL satts om det går men jag har mina misstankar att något sånt krävs annan programering.
Det spelar ingen roll om det skrivs i SQL, ASP eller PHP bara jag får en lösning till mitt bekymmer.
Tack på förhand.Sv: sortering efter addering av tabeller?
<code>
SELECT (Table1.result+Table2.result+Table3.result) AS TotalSum FROM Table1
INNER JOIN Table2 ON Table1.id = Table2.id
INNER JOIN Table3 ON Table1.id = Table3.id
WHERE Table1.id=123
</code>Sv:sortering efter addering av tabeller?
Om personen inte finns i tabell 1 utan bara i tabell 2 och 3 så hämtas inte den personen.
Plus att man måste sätta den där i en funktion som kör i en sql som listar alla id'n som ska hämtas.
Det är så att jag har nämligen statestik i mina tabeller.
Tabell 1 = Dagens
Tabell 2 = Veckans (uppdateras då dagen är slut)
Tabell 3 = Månadens (uppdateras då veckan är slut)
Detta vill jag nämligen ha ut i en total tabell.
Så en person som varit inne igår finns inte tabell 1 utan bara i tabell 2 och en som varit inne för 1 vecka sedan och inget mer kanske bara finns i tabell 3.
Vet att det är lite krångligt men inget går upp mot en utmaning.
Som jag sa tidigare det är nog inge problem att lösa hur man adderar ihop allt utan bara det att den ska kunna söka reda på folk som inte bara är i första tabellen.
Man skulle iofs kunna sätta in en datum stämpel och lägga allt i en tabell men då är det svårt att kolla upp just veckans resultat om samma person kommer in flera ggr.
Någon annan kanske har en bättre lösning om man vill kunna få ut dagens, veckans och månadens resultat.Sv: sortering efter addering av tabeller?
Jag har försökt på olika sätt men hittar ingen lösning.