Vilken funktion/företag/script ska man ha för att kontrollera att en gatuadress stämmer överens med det postnummer som man skriver in i ett formulär. Du behöver postnummerdatabasen och sedan så gäller ungefär följande regler: Tack för ett mycket utförligt svar Pontus.Postnummer och adresskontroll
Finns det någon som har erfarenhet eller vet något så är jag tacksam.Sv: Postnummer och adresskontroll
1. Plocka fram orten
2. Om det är en brevlåda eller postbox slå upp det intervall som boxens / lådans nummer ligger inom på den orten.
3. Om det är en gatuadress så extrahera gatunumret och gatunamnet.
Nu blir det krångligt:
4. Kontrollera om gatunamnet består av flera intervall i postnummertabellen, om det inte gör det så hämta postnumret från det intervall som gatunumret tillhör. *klar*
5. Kontrollera om gatunumret tillhör två olika intervall, om det gör det så välj det intervall som har samma förstabit (alltså udda eller jämnt) som ditt gatunummer.
6. Annars hämtar du bara postnummret från den träffen du fick.
Om (vilket är vanligt) postorten är felinmatad så kan man normalt sett använda gatunamnet och de tre första i postnummret för att reda ut rätt postort och rätt postnummer.
Kom ihåg att det är vanligt med förkortningar, PL = Postlåda, v. = vägen, avn. = avenyn, g. = gata eller ibland gatan och så vidare, i normalfallet måste man ta hänsyn till detta för att kunna tvätta en uppsättning adresser på ett bra sätt. Det är också vanligt med felstavningar, använd därför och soundex och mutex för att hitta rätt gatunamn. Minst vanligt är enligt min erfarenhet att folk skriver in de tre första siffrorna fel, och med fel så menar jag så fel att de tillhör fel ort för fel förekommer även där.
Att tvätta postnummer är alltså inget lätt jobb, det är ett rent helvete, speciellt när man börjat meka runt med att rätta till gatunamn osv...Sv:Postnummer och adresskontroll
Det låter som ett jobb som ev. överstiger min förmåga. Finns det kanske en färdig aplikation/script som man kan nyttja eller ha som utgångspunkt? tacksam för förslag.