Jag skriver tex Du måste submit:a formuläret för att du ska kunna ta emot det på andra sidan med Request.Form(). OK, tack för svaret, skall se hur vi pular ihop detta. Tycker det är så fult med knappar, man kan ju i och för sig ändra utseéndet på knapparna med css. Men en länk eller bild tycker jag är finare. För att göra ovanstående "enklare": Den är enklare, min tanke var att han kanske ville utöka funktionen med andra kontroller. nja... ska man "utöka funktionen med andra kontroller", t ex validering av fält osv är det bättre att lägga såna anrop i form-taggens onsubmit... Hur tänker du då, med tanke på att han ville använda en länk? Tack för svaren, De funkar lika bra allihop så ni får dela på mitt tack. Varsågod och det går lika bra vilket du än väljer. Spelar ingen roll om han vill ha en länk, knapp eller bild... På vilket sätt skulle en länk trigga den funktionen?Länk istället för knapp
<code><form method="POST" action="action.asp?action=add">
en mass kod
<input type="submit" value="Spara" name="Btn">
</form>
</code>
allt är frid och fröjd, men om jag skriver
spara så funkar det inte, varför?.
Måste jag på något sätt få med mig infon från tex inputboxar mm på något sätt för att det skall funka.
mvh//JockeSv: Länk istället för knapp
Det du kan göra om du vill använda en href-länk istället för en submit-knapp är att anropa en javascript-funktion som submitar formuläret.
Ge formuläret ett id, t ex id="form", och använd det sen i en funktion(SubmitForm):
document.getElementById("form").submit();
Anropet:
SparaSv:Länk istället för knapp
//JockeSv: Länk istället för knapp
<code>
<form id="myForm" method="POST" action="action.asp?action=add">
en mass kod
Spara
</form>
</code>
eller: (eftersom ett klick på en "input type=image" genererar en submit)
<code>
<form id="myForm" method="POST" action="action.asp?action=add">
en mass kod
<input type="image" src="minSparaBild.gif" />
</form>
</code>Sv:Länk istället för knapp
Då var det redan förberett :)Sv: Länk istället för knapp
Sv:Länk istället för knapp
Min tanke är att göra alla kontroller innan man submitar formuläret.
Finns lliksom ingen anledningen att göra det möjligt att submita om man nu inte fyllt i formuläret som det är tänkt.Sv: Länk istället för knapp
Ha en trevlig dag
//JockeSv:Länk istället för knapp
Bara "kul" att utbyta tankar med andra som också "kodar" ;)Sv: Länk istället för knapp
Så här gör man ex:
<code>
<script type="text/javascript">
<!--
function chkform(f) {
//
// kolla formulärfält(f.fältnamn) och returnera falskt om otillåtet eller felaktigt
//
return true;
}
-->
</script>
<form action="nextpage.htm" method="post" id="myForm" onsubmit="return chkform(this);">
<!-- --//-- -->
</form>
</code>Sv:Länk istället för knapp
En image eller en submit-knapp(samt ett enterslag, om knappen/bilden finns) kopplas till onsubmit men inte en länk.
Har Du verkligen fått en länk att trigga funktionen som du anropar med onsubmit?
Edit, gjorde ett ex på hur jag tror du menar att det skulle fungera:<script type="text/javascript">
function o() {
if(document.getElementById("x").value=="") alert("Ops");
}
</script>
</head>
<body>
<form action="http://www.apollo.se" method="post" id="form" onsubmit="return o();">
<input type="text" id="x" /><br />
Test
</form>
</body>
Är det så du menar att det skulle fungera?