Hej! Är databas inräknat eller hur skall du hålla räkningen? Jag hade ett liknande problem. Jag ville räkna hur många som klickade på mina låtar. Tack för svaren!Dold besöksräknare
Skulle behöva en enkel men bra dold besöksräknare där man klickar på länken och den registrerar antal klick. Har fått det att fungera tidigare men något fel måste jag göra denna gång för den vill inte. Är det någon som har några tips eller förslag?Sv: Dold besöksräknare
Det finns olika tillvägagångssätt; här är två:
1. En databas med en tabell som innehåller ID, url och clicks
På en sida loopar man igenom alla rader och skriver ut länken <a href="?url=http://pellesoft.se"> (urlen måste du url-encoda)
När sidan laddas fångar du upp om det finns ngt värde i querystring url och uppdaterar tabellen med ett klick.
2. Med ajax. (kräver att användaren har javascript aktiverat annars så fungerar inte räknaren, besökaren kommer dock till urlen.
Loopa och skriv ut alla länkar i en div med id, säg "links"
med jQuery lägg på en listener på alla länkar i links
$(document).ready(function(){ //om jquery laddats in
$("#links a").click(function(){ // vid klick på en länk i links
$.get("go.asp", { url: $(this).attr("href") }, function(data){
if (data=="OK") return true;
else return false;
});
});
});
go.asp får fånga vad som skickas, öka på klick,och skriva ut OK
Hmm, blev kanske lite avancerat, men det är det jag kommer på nu.
fyi, jag har inte testat jQuerykoden..Sv:Dold besöksräknare
Så här löste jag det:
<code>
<%
Dim vari
sURLEN = Request.ServerVariables("LOCAL_ADDR")
if sURLEN = "127.0.0.1" then
vari=Request.ServerVariables("LOCAL_ADDR")& Request.ServerVariables("PATH_INFO")
else
vari = "www.MinServerPlats.se" & Request.ServerVariables("PATH_INFO")
end if
%>
<A HREF="http://<%=vari%>?Song=Song/<%=Server.URLEncode(rst("Sångtitel"))%>.mp3&album=
<%=Server.URLEncode(strHuvudrubrik)%>&for=<%=Server.URLEncode(rst("Författare"))%>&for2=
<%=rst("Författare2")%>&for3=<%=rst("Författare3")%>#sound">
<%
If LEN(Request.QueryString("song")) > 0 Then
Session("Fel")=""
Filnamn=Replace(strFileURL,".mp3","")
SQL = "UPDATE t_Songtitlar set Hits = Hits +1 WHERE songtitel ='" & Replace(Filnamn,"Song/","") & "' "
Connection.Execute(SQL)
%>
</code>
Jag hoppas att detta exempel kan hjälpa dig.Sv: Dold besöksräknare
Jag kopplade det till en vanlig accessdatabas där antal klick och datum registrerades. Ska testa något av era tips.