Jag undrar om någon vet hur man gör så man får upp ett inloggnings fönster när man besöker en viss mapp på webservern. Kolla på: Det verkar som om du efterfrågar om det går att ställa in på IIS:en och inte i Unix.Inloggning på mappar
Jag vill alltså kunna lägga "hemligt" material i en katalog på en webbplats och utan att använda mig av asp el. dylikt få upp en inloggnings ruta där man loggar in.
Jag har fått för mig att det ska gå att ställa in på iis eller 2000server.Sv: Inloggning på mappar
http://support.telenordia.se/algonet/faq/kapitel4.asp#htaccessSv: Inloggning på mappar
Ja, det går alldeles utmärkt. Om du högerklickar på den aktuella katalogen när du står i admin gränsnittet för IIS:en och väljer egenskaper så finns det en flik med katalog säkerhet eller ngt liknande. Om du väljer den och och sedan klickar på den översta knappen (Anonymous access and authentication control eller ngt sådant) så kan du välja hur du vill hantera tillgången till katalogen.
Klicka ur anonymous, och klicka i basic eller integrated beroende på vad du är ute efter.
Därefter kan du sätta rättigheterna till katalogen för de användare du är ute efter precis som man sätter vanliga rättigheter för katalogerna.