Tjenare! Dum fråga -- vad har du för datatyp på fältet i databasen? Kalla den inte dum... Hur ser den genererade SQL-satsen ut som du skickar till databasen? <b>Formuläret ser ut så här:</b> Om du istället för con.execute("Insert into wf_processordering...) kör response.write("Insert into wf_processordering...), dyker det upp nåt konstigt då? Du kommer få texten "Insert into..." utskriven på sidan, posta den här. Insert into wf_processordering(Name, Phone, Email, Ordered, Productname, Prodrevision, Description, ProdIs, ProductForSale, Project, CPC, CCG, Systemtest, Pricetype, DocumentSurvey, BOMrevision, CADrevision, Comments, IP) Values(a , b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s) Är detta verkligen resultatet du får när du kör: SVAR JA!Problem med att registrera IP i tabell
Nu måste jag ha hjälp av de andra proffsen som sitter och hänger på denna sida.
Jag har stött på ett problem jag alldrig tidigare skådat under alla dagar jag har skrivit kod i ASP(vb).
Jag skall helt enkelt registrera en massa data i en tabell och får helt enkelt inte in IP addressen.
All data jag hämtar från formuläret fungerar att registrera.
Jag har även skickat med IP som <input type="HIDDEN" name="IP" Value="<%=Request.ServerVariables(REMOTE_ADDR)" /> men den vill inte registrera detta heller...
<b>Detta är vad jag får för fel:</b>
String or binary data would be truncated
Line: 133 (Där insert into scriptet ligger)
Tar jag bort allt som har med IP addressen att göra så registreras all data i tabellen som den skall..Sv: Problem med att registrera IP i tabell
Sv:Problem med att registrera IP i tabell
Varchar(50)
Jag har prövat med alla olika datatyper som finns. Det roliga är att jag ahr återanvänt samma kod på en annan sidan och då fungerade det....Sv: Problem med att registrera IP i tabell
/JohanSv:Problem med att registrera IP i tabell
<form method="post" name="orderprocess">
<div style="float: left; margin-bottom: 40px;">
<%
Dim GetOrdererInfo
Set GetOrdererInfo = con.execute("Select Name, Phone_work, Email From wf_users Where Username = '"& Session("username") &"'")
%>
Full name:<br />
<input type="text" name="name1" value="<%=GetOrdererInfo("Name")%>" size="38" Disabled /><span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><br />
Phone: <br />
<input type="text" name="phone1" value="<%=GetOrdererInfo("Phone_work")%>" size="38" Disabled /><span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><br />
Email: <br />
<input type="text" name="email1" value="<%=GetOrdererInfo("Email")%>" size="38" Disabled /><span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><br />
<input type="hidden" name="name" value="<%=GetOrdererInfo("Name")%>" size="38" />
<input type="hidden" name="phone" value="<%=GetOrdererInfo("Phone_work")%>" size="38" />
<input type="hidden" name="email" value="<%=GetOrdererInfo("Email")%>" size="38" />
<div style="margin-bottom: 7px; margin.top: 7px;">Ordering-time:<br /><span style="color:#828282;"><%=Now()%></span></span></div>
Product name - Revision<br />
<input type="text" name="prodname" size="21" /> - <input type="text" name="revision" size="11" /><br />
Description:<br />
<textarea rows="3" cols="29" name="description"></textarea><p />
Product is:<span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><br />
<input type="radio" name="pi" value="purchased" /> Purchased<br />
<input type="radio" name="pi" value="manufactured" checked/> Manufactured<p />
Object for sale :<span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><br />
<input type="radio" name="forsale" value="YES" checked /> Yes<br />
<input type="radio" name="forsale" value="NO"/> No<p />
Project:<br />
<textarea rows="3" cols="29" name="project"></textarea>
</div>
<div style=" float: left; padding-left: 20px;">
CPC:<br />
<select name="cpc">
<option></option>
<option>CPC1</option>
<option>CPC2</option>
<option>CPC3</option>
</select>
<span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><br />
CCG:<br />
<select name="ccg">
<option></option>
<option>CCG1</option>
<option>CCG2</option>
<option>CCG3</option>
</select>
<span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><p />
System test required:<br />
<input type="radio" name="systest" value="YES" checked />Yes<br />
<input type="radio" name="systest" value="NO" />No<p />
Price type: <br />
<select name="pricetype">
<option></option>
<option>Type1</option>
<option>Type2</option>
<option>Type3</option>
</select><p />
Document Survey:<span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><br />
<input type="radio" name="docsurvey" value="YES" checked />Yes<br />
<input type="radio" name="docsurvey" value="NO" />No<p />
BOM-revision:<br />
<input type="text" name="BOMrev" size="7" /><span style="color:red; margin-left: 5px; font-size: 125%; font-weight: bold;">*</span><br />
CAD-revision:<br />
<input type="text" name="CADrev" size="7" /><p />
Comments:<br />
<textarea rows="3" cols="29" name="comments"></textarea><br />
<input type="hidden" name="IP" Value="<%=Request.ServerVariables(REMOTE_ADDR)%>" />
</div>
<input type="submit" name="acceptform" value="Submit" style="margin-left: 20px; margin-top: 20px; font-size: 8.5pt; padding: 0 12px 0 12px;" />
</form>
<b>ASP-scriptet som tar emot datat och lägger in det i tabellen:</b>
<%
If Request("acceptform") = "Submit" Then
Dim InsertOrder
Dim a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s
a = Request("name")
b = Request("phone")
c = Request("email")
d = Now()
e = Request("prodname")
f = Request("revision")
g = Request("description")
h = Request("pi")
i = Request("forsale")
j = Request("project")
k = Request("cpc")
l = Request("ccg")
m = Request("systest")
n = Request("pricetype")
o = Request("docsurvey")
p = Request("BOMrev")
q = Request("CADrev")
r = Request("comments")
s = Request("IP")
Set InsertOrder = con.execute("Insert into wf_processordering(Name, Phone, Email, Ordered, Productname, Prodrevision, Description, ProdIs, ProductForSale, Project, CPC, CCG, Systemtest, Pricetype, DocumentSurvey, BOMrevision, CADrevision, Comments, IP) Values('"& a &"', '"& b &"', '"& c &"', '"& d &"', '"& e &"', '"& f &"', '"& g &"', '"& h &"', '"& i &"', '"& j &"', '"& k &"', '"& l &"', '"& m &"', '"& n &"', '"& o &"', '"& p &"', '"& q &"', '"& r &"', '"& s &"')")
Response.Write("<span style=""font-weight: bold; margin-left: 20px;"">Order Sent!</span>")
End if
%>Sv: Problem med att registrera IP i tabell
Sv: Problem med att registrera IP i tabell
/JohnaSv:Problem med att registrera IP i tabell
Sv: Problem med att registrera IP i tabell
Console.Write "Insert into wf_processordering(Name, Phone, Email, Ordered, Productname, Prodrevision, Description, ProdIs, ProductForSale, Project, CPC, CCG, Systemtest, Pricetype, DocumentSurvey, BOMrevision, CADrevision, Comments, IP) Values('"& a &"', '"& b &"', '"& c &"', '"& d &"', '"& e &"', '"& f &"', '"& g &"', '"& h &"', '"& i &"', '"& j &"', '"& k &"', '"& l &"', '"& m &"', '"& n &"', '"& o &"', '"& p &"', '"& q &"', '"& r &"', '"& s &"')"
?
Får inte riktigt ihop det...
/JohanSv:Problem med att registrera IP i tabell
Jag vet det är skitskummt, jag är iaf inte sämst på asp har jobbat med webbapplikationer till företaget i snart ett år så jag vet hur man kodar, och nu skiter jag i att logga IP adressen... det funkar klockrent! det får vara så till en början, jag loggar ändå IPadressen när personen loggar in på verktyget....
Tack för hjälpen IAF!!
//Crille