Hej, Du använder Len() Det är bättre att du räknar ner antal tecken med javascript. Om du tittar på http://www.kisagotami.net/ljus.aspx så hittar du en kod där som du kan använda. ...javascript fungerar dock inte när det gäller klassisk asp... dock kan du kombinera clientside javascript och serverside vbscript (eller jscript) Jag har använt den koden både i klassisk asp och aps.net så den fungerar i båda miljöerna, har man däremot stängt av javascript så kommer den inte fungera, men de flesta har inte gjort det. <b>Jag har använt den koden både i klassisk asp och aps.net så den fungerar i båda miljöerna</b> Skyller på åldern helt enkelt.. *skratt*Max antal tecken i formulär
hur skriver jag på asp max antalet tecken på textarea som heter comments?
Tex If Request.Form("comments") > 300 character then
response.redirect "tillbaka.asp"
om tecken är mer än 300 så bara gå tillbaka.
tacksam för svarSv: Max antal tecken i formulär
<code>
If Len(Request.Form("comments"))>300 Then...
</code>Sv: Max antal tecken i formulär
Sv:Max antal tecken i formulär
Är fältet en input så kan du också göra en begränsning direkt i taggen...
<code>
<input type="text" name="comments" maxlength="300" />
</code>Sv: Max antal tecken i formulär
Sv:Max antal tecken i formulär
Jasså... skulle vara mycket intressant att se ett exempel på när du har använt javascript i klassisk ASP. ASP-tolken klarar vad jag vet bara av jscript och vbscript (samt perlscript, men då krävs ett tillägg till servern)...Sv: Max antal tecken i formulär
Som jag ser det är det bättre att hos klienten räkna det antal tecken man kan använda. Man slipper skyffla data och sen skicka tillbaka användaren. Sen kan man ju om man vill ändå kolla på serversidan.Sv:Max antal tecken i formulär
säg inte så... jag är snart där...
Dubbelkoll är bra, dels är det smidigt (användarvänligt) om man kan kolla på klientsidan och sen som du nämnde om användaren har stängt av javascript så är det bra om kollen även sker på serversidan.