Jag använder jMail för att skicka ut mail från min asp sida men jag får ett felmeddelande när jag ska bifoga en fil i mailet. Det lyder Ja du, det var en bra fråga. Kan det vara det som gör att det blir fel för filen ska ju inte till servern utan bifogas i ett mail som skickas ut till alla som är med på mailinglistan. Hmm, nu vet jag inte hur den jobbar för jag har aldrig försökt skicka ett mail med en bifogad fil... Hur ser koden ut? Så här ser koden ut som jag änvänder. Jag änvänder även JMail 3.7 och inte 4.3 för då hade det redan varit löst. Men det ska funka med 3.7 också. Du måste skicka upp filen till servern innan du kan bifoga den. Mailet skall ju skickas från servern inte din dator. Kan nästa garantera att det är det som är felet. Om filen fortfarande inte går att bifoga så är det förmodligen ett rättighetsfel. IUSR måste ha rättigheter skulle jag tro. Har du ENCTYPE=multipart/form-data från formuläret? Jag får inte det att funka, hur ska jag få upp filen till servern först och sen lägga till det i mailen?jmail...
"jmail.SMTPMail error '8000ffff'
Cannot open file C:\WINDOWS\Skrivbord\test.txt"
Varför blir det så här?
Vad kan man göra åt det?
Tack på förhandSv: jmail...
Sv: jmail...
Men om jag ska gissa var felet ligger så är det att du försöker bifoga en fil som ligger på DIN dator, alltså klienten...
Den filen bode man väl först ladda upp till servern, bifoga den och skicka mailet...
När det är skickat tar man bort filen igen...
Det spelar nog ingen roll om du kör från servern genom en webläsare för du ses ändå som en client...
Och mappar utanför, som på tex skrivbordet, är inte alls med i "behörighetslistan" så du kan inte komma åt den...
Den är spärrad helt enkelt...
Så det jag föreslår du ska göra är att ladda upp filen i fråga till någon mapp på servern, bifoga, skicka och sen tar du bort filerna från servern...
Nu blev det här lite tjatigt men det får vara =)
Men som sagt, det är en sak jag skulle tänka på om jag fick det felet...
Är inte säker på att det ligger något i det jag skriver men man kan nog säga att jag är upp till 90% säker =)
Men hoppas det löser sig!
Mvh ThomasSv: jmail...
Du skall inte öppna filen utan den skall bara skickas iväg.
/PeterSv: jmail...
<code>
<html>
<body>
<%
subject = Request.Form("subject")
message = Request.Form("message")
attachment = Request.Form("attachment")
Server.ScriptTimeout=300
set ojMail=Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
ojMail.ServerAddress="bla.bla.se"
ojMail.Sender= "bla@bla.se"
ojMail.SenderName="blabla"
ojMail.Subject= subject
ojMail.AppendText message
ojMail.AddAttachment attachment
ojMail.AddRecipient "bla@bla.se"
ojMail.Execute()
ojMail.ClearRecipients()
%>
<center>
<font face="Arial, geneva" size="3">
Mailet är på väg!
</font>
</center>
</body>
</html>
</code>Sv: jmail...
Sv: jmail...
Och mottagarsidan skall det väl vara subject=upload.form("formvärde").
Om du vill kan jag maila dig en sida som funkar.
/PeterSv: jmail...
//JW