Om det är så att en person håller tangenten nere ex ttttttttttttttttttttttttttttt, och då skapar ett långt ord. Detta förstör min design. Hur gör jag för att undvika problemet? En variant är väl att spåra upp långa ord och förse dem med soft hyphens (­ i html) på lämpliga platser. En annan att kika rad för rad på texten som kommer renderas på sidan och lägga in radbrytningar "manuellt" där raden blir för lång. Hur ser koden ut som du använder idag? Svarade först i access-forumet... Fast Nä så kan det gå om man inte läser ordentligt med att jag skrev ".....men här är ett början i asp" så menar jag att han måste vidarutveckla det lite. Hendrik: Ja men då får jag tacka för det påpekandet, jag som trodde att min kod fungerade fint. Jag får nog återgå till mina böcker och fixa koden.Dela upp långa ord så inte designen blir lidande
Tack på förhand/BoSv: Dela upp långa ord så inte designen blir lidande
Sv: Dela upp långa ord så inte designen blir lidande
Nu skriver du inte hur du skapar poster i databasen, men här är ett början i asp.
<code>
<%
str = "testar lite text ttttttttttttttttttttt aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa fint va!"
cha = " "
'-splitta strängen
arr = split(str,cha)
'-ta reda på antalet tecken(vektorplatser)
'len = cint(Ubound(arr))
response.write(Ubound(Arr) & "<br><br>")
For i = 0 To Ubound(Arr) 'Ubound tar reda på antalet element
response.write Arr(i) & "<br>"
Next
%>
</code>Sv:Dela upp långa ord så inte designen blir lidande
att
skriva
varje
ord
på
en
egen
rad
fixar
inte
problemet
med
jättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättejättelånga
ord
och
ser
heller
inte
särskilt
vackert
utSv: Dela upp långa ord så inte designen blir lidande
Sen kan man undra vad din post bidrar till att lösa hans problem, inget tycker jag men det är väl enklare att klaga än att hjälpa till.
/HendrikSv:Dela upp långa ord så inte designen blir lidande
Syftet med min post var att belysa att din kod löser ett problem som i stort sett varenda webbläsare värd namnet klarar alldeles utmärkt på egen hand (att radbryta mellan ord), men inte det som jag uppfattade var OP:s problem -- att radbryta inom (eller ännu hellre avstava) ett långt ord.
Således inget personligt menat mot dig/din familj/ditt husdjur/din religion el. motsv, även om man lätt kan tro att så var fallet.Sv: Dela upp långa ord så inte designen blir lidande
Sv:Dela upp långa ord så inte designen blir lidande
<%
strVoc = "a,e,i,o,u,y,å,ä,ö"
intMaxChars = 10 ' Hur långt ska ett ord vara för att det ska brytas?
myArr = split(request("text"), " ") ' Dela upp texten i en Array
for aI=0 to ubound(myArr) ' Gå igenom vår array ord för ord
if len(myArr(aI)) > intMaxChars then ' Kolla om ordet är längre än gränsen vi satte i intMaxChars
for cI = int(len(myArr(aI))/2) to len(myArr(aI)) ' Gå igenom ordets bokstäver för att hitta en vokal att bryta vid (vi börjar kika efter halva ordet)
if instr(strVoc, mid(myArr(aI), cI, 1)) > 0 then
exit for
end if
next
if cI <> len(myArr(aI)) then ' Kontroll om ordet skulle brytas
myArr(aI) = left(myArr(aI), cI-1) & "­" & mid(myArr(aI), cI) ' Sätt in brytpunkten i ordet
end if
end if
response.write myArr(aI) & " " ' Skriv ut ordet på sidan
next
%>