Vad krävs för att en ASP-sida skall lista info från AD? Jag har en enkel sida (se nedan) som listar samtliga grupper i AD. Det fungerar utmärkt från min domänanslutna arbetsdator (WinXP) att lista grupperna när jag kör sidan med den inbyggda webbservern, men jag får inte ut någonting när jag för över sidan till en Win2003 web-server. Det funkar inte eftersom asp.net körs under ett konto med begränsad behörighet. Du måste antingen ändra asp.net att köra under ett annat konto (titta administrative tools>services) eller använda impersonation. Tack för snabbt svar :-) Att ändra för hela siten känns inte som en bra väg. Återstår då alltså att ändra för denna sida enbart? Om jag förstår dig rätt skall detta gå med "impersonate"? Finns det några fungerande exempel på hur jag sätter upp detta så säkert som möjligt? Jag vill inte att användarna skall behöva athentisera sig utan sidan skall fungera lika bra för alla som hittar dit. Jag läste för snabbt, det var ju ASP 3.0. Men det mesta gäller förstås ändå. Kanske kan denna artikel vara till hjälp? Enligt KBn måste jag ha VB6 för att göra mig en LoginAdmin.dll Men jag har ju inte denna... jaja Nu tror jag ändå att jag förstått vad som krävs i alla fall: Genom att registrera denna dll på webbservern så kan jag köra asp-sidan som en annan användare, och får då rättigheter att lista grupper ur AD. I slutet så gör jag "Logoff" och då återgår webservern till tidigare tillstånd...AD-info på en webbsida
Jag gissar att jag på något sätt måste ange en användare som har rätt att lista grupper ur AD för servern? Dock så funkar det inte heller när jag försöker titta på sidan inloggad som administratör lokalt på 2003-servern. Skall det här fungera, eller finns det något bra annat sätt att på nätet publicera info om t ex AD_grupper på webben? Vad har jag missat?
2003 webbservern som är tänkt att köra koden är medlem i domänen. "Vem som helst" som hittar fram till webbsidan skall kunna se informationen.
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>AD_Grupper</title>
</head>
<body>
<%
strComputer = "domain" '<-------------------- ett dator- eller domännamn här'
Set objComputer = GetObject("WinNT://" & strComputer)
objComputer.Filter=Array("group")
Response.Write ( "<p><b>" & "AD_Grupper" & "</b></p>" )
For Each group In objComputer
Response.Write ( group.Name & "<br>" )
Next
%>
</body>
</html>
Sv: AD-info på en webbsida
Detta kan ge negativa effekter på säkerheten, men i ett intranät kanske man kan leva med det.Sv:AD-info på en webbsida
Nu var detta ingen asp.net-sida utan vanlig asp, men detta kanske kvittar?Sv: AD-info på en webbsida
http://support.microsoft.com/kb/248187Sv:AD-info på en webbsida
Tack för hjälpen! Jag tror jag kommer vidare nu - måste bara hitta en dator med VB6 och testa först...
----
Jo nu har jag genomfört projektet och det funkar utmärkt!
Tackar ödmjukast för hjälpen