Upptäckte just att SQL(ORDER BY) verkar sortera Ä före A (förmodar att även Å och Ö sorteras fel), kan man göra på något enkelt sätt så att det blir X...Y....Å...Ä...Å....Ö...istället? Vilken datatyp använder du? Varde ljus typ... Hej hopp! hmm..ok, 'access' är mitt nyckelord för att hoppa av diskussionen. :) Tror att det skall gå att ställa in sorteringsordning Hm...men den var redan inställd på det.... Jag ber så mycket om ursäkt för att jag drog in dig i detta Christoffer. Jag trodde att det gällde SQL-server. Men ditt svar är synnerligen noterat eftersom jag tidigare haft problem med det i SQL-server 7.0 och numera kör 2000. *jippi* Konstigt. Jag har min sida på brinkster också. Använder access 2002. För mig fungerar sorteringen alldeles utmärkt. åäl kokmmer sist, precis som det ska vara. Det enda sättet jag känner till är att skapa en ny db (med rätt inställningar) och sedan importera alla tabellerna till den nya databasen.Sortering med Å, Ä och Ö
Mvh KlasSv: Sortering med Å, Ä och Ö
Vilken sorteringsordning är inställd på sin SQL-server?
Det ska vara swedish/finnish annars så tror SQL-server att det är just eneglska och då använder den ascii rakt över och i ascii-koderna så vet du ju att ä kommer innan å.
Nackdelen med att ställa in saker och ting efteråt är att datan blir inkompatibel, vad jag vet i alla fall.
Kanske att du kan exportera din data till t ex Access, eller som tabseparerad textfil, och sen ändra sorteringsordning på din sql-server och sedan importera datan igen. Kanske...
I övrigt hänvisar jag till min gud på området Christoffer Headgate (medlem 79).
//MikaelSv: Sortering med Å, Ä och Ö
Om det är SQL Server 7 det gäller så kan man inte ändra sort order och code page i efterhand, utan det kräver att man installerar om master (med verktyget rebuildm.exe), vilket i sin tur innebär att alla databaser man har i servern 'tappas'. Det är precis som att installera om SQL Server. Databaserna kan ej läggas tillbaka med attach eller restore eftersom de har en annan sort order/code page än master, så det enda man kan göra är att exportera datan till lämpligt format (exempelvis textfiler med bcp), bygga om master/installera om SQL Server med rätt sorteringsordning samt slutligen importera datan igen.
Gäller det SQL Server 2000 har begreppen sort order och code page ersatts av begreppet collation, vilket kan ställas in per databas, tabell eller t o m kolumn. Denna kan ändras i efterhand.Sv: Sortering med Å, Ä och Ö
Datatypen är "Text"
"Vilken sorteringsordning är inställd på sin SQL-server?"
Hm...hur ser jag det(jag är ny på det här... ;-)...? Jag kör Access 97.
Ställer jag in till svenska inne i Access menar ni?
Jag märkte det nu för att på
http://www25.brinkster.com/receptsidan/
-Huvudrätter, så kom "Älg med örtkryddor" längst upp, dvs ser lite lustigt ut. ;-)
Har nga större kunskaper i det, så där kan jag tyvärr ej hjälpa dig.Sv: Sortering med Å, Ä och Ö
Tools - Option - General - Sort Order
välj svensk/finsk
MVH Jeppe TSv: Sortering med Å, Ä och Ö
Iof "sorteringsordning för NY databas" , men jag har ju aldrig varit där o pillat, så det borde ju eg. gälla denna databasen också.
Skumt....
Hittade denna på nätet:<
<code>
SQL = "Select * from tabell"
Set RS = databas.execute(SQL)
set RS2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS2.Fields.Append "fält1", adVariant, 50
RS2.Fields.Append "sortering", adInteger, 6
RS2.open
While NOT RS.EOF
RS2.AddNew
RS2("fält1") = RS("fält")
RS2("sortering") = Cint(ASC(RS("fält")))
RS2.Update
RS.MoveNext
Wend
RS2.sort "sortering asc"
While NOT RS2.EOF
Response.write RS2("fält1")
RS2.MoveNext
Wend
</code>
Kanske värt att prova?!
JesperSv: Sortering med Å, Ä och Ö
*bränner rökelse som offergåva åt den store guden* :-)Sv: Sortering med Å, Ä och Ö
Sv: Sortering med Å, Ä och Ö
/Johan