Hej på er! Det vanliga är att inte skapa den typ av funktionalitet i själva web-applikationen. Bättre att skapa en separat applikation som körs på servern som sköter det. I Windows-världen är det lämpligt med en Service och i *nix en daemon eller script/applikation som anropas från crontab. Ok, tack för svar! Det här med service på en Windows server, hur gör man det i praktiken? Kan jag skriva ett skript i ASP och på något vis aktivera en service, eller tjänst som kör det utanför den vanliga webbapplikationen, eller har jag missförstått? Hur skapar man en service/tjänst som kör procsser eller skript iberoende av akrivitet på webbplatsen? Detta är något nytt för mig och något jag aldrig stött på tidigare, väldigt intressant så det vore kul att veta hur man gör. Någon kanske har ett bra exempel eller tutorial? Vore enormt tacksam för hjälp från någon kunnig. En Windows Service är en separat applikation som installeras på servern, läs här för mer info: Tack så jättemycket för hjälpen, mycket bra och intressanta länkar! :-)"Agentsystem" i ASP som kör processer fast ingen är inne på sidan?
Har en kanske lite udda fråga, men det är så att jag sett att vissa sajter erbjuder "agenter" för att exempelvis se till att man automatiskt lägger bud löpande på en auktion, upp till den prisnivå man väljer. Jag har kikat lite på s.k. kortauktioner som har en auktionstid på ibland så kort som 1 minut, och när någon lägger ett bud så startar nedräkningen om på 1 minut igen. De erbjuder sina medelmmar budagenter som ska sköta budgivningen åt dem när de inte har möjlighet att vara inloggade och kolla. Är detta ens möjligt? Jag kan ju "bara" ASP och jag har inte med min kunskapsnivå kunnat lista ut hur man skulle kunna skapa en sådan funktion.
Säg att ingen är inne på sajten i över huvud taget, och auktionstiden går ut, hur funkar det då med s.k. agentbud, de ska ju lägga bud åt en ändå är ju meningen. Men är ingen inne på webbplatsen rullar ju inga skript alls och då kan väl inte någon agenttjänst funka heller? Så länge någon besöker webbplatsen så antar jag att det rullar på med agenterna, eller finns det teknik för att köra "processer" på servern som kan sköta en sådan agentfunktion även om ingen inne aktivt och exekvererar skript genom ASP eller PHP och liknande? Vet inte om jag är tydlig nog i min fråga, men om någon vet hur detta går till skulle jag vara väldigt intresserad av att veta.Sv: "Agentsystem" i ASP som kör processer fast ingen är inne på sidan?
/JohanSv:"Agentsystem" i ASP som kör processer fast ingen är inne på sidan?
Sv: "Agentsystem" i ASP som kör processer fast ingen är inne på sidan?
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/d56de412(VS.80).aspx
Jag får lite känslan av att du göra detta på en "vanlig webhotellserver", tyvärr tillåts detta oftast inte på Windows servrar (alternativet med crontab på *nix förekommer dock).
Det finns lite "fullösningar" för att lösa detta, här ser du en för ASP.NET:
http://www.codeproject.com/KB/aspnet/ASPNETService.aspx
/JohanSv:"Agentsystem" i ASP som kör processer fast ingen är inne på sidan?