Hejsan! Hmm, ska den inte se likadan ut? Nix, jag vill ha admin sidorna på en annan server med www.admin.hemsida.com som domän. Varför vill du det? Nej det är jag nästan 110 % säker på att det inte går.. om det gick så skulle ju vem som helst kunna använda vem som helst databas.. då skkulle du ju kunna använda databasen för detta forum på din sida och det skulle ju inte vara så bara kanske..Hemsida med admin sidor på annan server
Säg att man har en hemsida ex. www.hemsida.com och sen har man en admin sida ex. www.admin.hemsida.com och databasen ligger på www.hemsida.com, på www.hemsida.com använder man Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath("../data/main.mdb")
Hur ska connect strängen se ut från www.admin.hemsida.com om man vill ansluta till databasen på www.hemsida.com och uppdatera denna?
/TomasSv: Hemsida med admin sidor på annan server
För www.admin.hemsida.com är ju bara en underdomän till www.hemsida.com och sidorna ligger väl på samma server?
Mappath tar ju fram sökvägen till wwwrooten...
Men jag brukar bara ta reda på vad Server.Mappath är och göra en fast länkning utan att använda Server.Mappath...
På det sättet slipper jag eventuella problem med att databasen inte hittas...
Mvh ThomasSv: Hemsida med admin sidor på annan server
/TomasSv: Hemsida med admin sidor på annan server
Det man kan göra är att ha sidorna på en annan server och ha asp sidor på servern där databasen finns som du anropar från sidorna från www.admin.hemsida.com...
Du har helt enkelt sidorna som gör jobbet på servern med databasen som du sedan postar till eller på annat sätt anropar...
Det är min lösning på det du vill göra, för jag vet inte om det går att ansluta till en annan servers databas genom asp...
Kanske någon annan vet?
Mvh ThomasSv: Hemsida med admin sidor på annan server
så vill du ha ett script som jobbar mot en databas måste det scriptet ligga på samma server som databasen ligger på.