Jag försöker åstadkomma en sökmotor som skall jobba mot min artikelbas. Du är helt fel ute, men, men :) Ok! Nja, alltså, det finns färdiga fulltextsökmotorer att använda, finns t.ex en i mssql om jag inte minns fel, som går att använda. Att bara använda like för att söka i artiklar kan döda prestandan totalt Jag tänkte att jag enkelt skulle peta ihop en asp-snutt som frågade min accessbas men således fungerade det icke, Har tyvärr ingen mer konkret info, vet som sagt att det finns en inbyggd i mssql, och att jag vill minnas att den finns en open source som heter lucene eller något sådantKöra replace in en select-sats
Frågan kommer via ett formulär och så länge man skriver samma i formfältet som motsvarande i databasen funkar det. MEN
Om jag i formuläret skriver t.ex. TN2000 och i databasen heter det TN-2000 så stuper det,
vad jag fattat måste jag göra nån typ av replace i sql-frågan, men jag får inte kläm på det hela.
Nuv. kod
set rs=conn.execute ("SELECT Replace(ARTNO,"-","") FROM ART_ITEMS where ARTNO LIKE '%" & C_searchstring & "%'")
Nån hjälpande hand? (eller hjärna)
Tpfh
PeterSv: Köra replace in en select-sats
Hur som haver, du vill inte köra en replace när du ska hålla på och söka och greja, och inte använda like heller för den delen. Du vill ha någon form av fulltextssökning, och det finns färdiga sådana. Ta en titt på något sådant istället, att knåpa ihop någonting liknande på egen hand genom en enkel sql-fråga kommer ge helt värdelös prestanda, bara så du vet.Sv:Köra replace in en select-sats
ska jag kanske titta på google-lösningen eller har du något annat förslag?
/PeterSv: Köra replace in en select-sats
Sv:Köra replace in en select-sats
ett problem kanske är att den skall söka i 2 tabeller
dvs
i rs1.eof then
sök i tabell 2.
Dessutom får inte alla kolimner vara sökbara i databaserna
ännu mer problem?
har du nåt tips/länk var jag kan titta vidare
/PeterSv: Köra replace in en select-sats