Hej, WHERE tag LIKE '%sökord%' Jonas exempel fungerar, men det har nackdelen att om man söker efter "per" får man också med persson. Ja att taggarna är separerade i olika post är att rekommendera. Då kan man återanvända taggarna också Man kan ju börja med ett , i strängen man lägger in om fältet är tomt och alltid avsluta med ett , så funkar det fint.Söka i databas efter Tag
Låt oss säga att jag har dessa fält i tabellen artister:
Namn, Tag
I Namn har jag Peter Andersson
Jag lagrar in i Tag:
Peter, Andersson, Peter Andersson, Peter Anderson osv...
Nu vill jag köra en sök på Tag, hur gör jag det egentligen på bästa sätt för att den skall hitta denna Peter Andersson?
Tacksam för svar.
HassanSv: Söka i databas efter Tag
Det du eftersöker är knappast ASP eller vbscript utan SQL-syntax så lägg gärna relaterade frågor där.Sv: Söka i databas efter Tag
Finns 2 alternativ:
<code>WHERE tag like '%,per,%'</code>
Detta fungerar förutsatt att taggarna är separerade med komma utan mellanslag.
Det andra, "snyggare" alternativet är att ha en till tabell där du lagrar taggarna, detta kommer också kräva en mellan-tabell.
Personer
PersID - Name - Tag
Persontaggar
PersID - TagID
Taggar
TagID - TagName
selecten skulle bli typ
<code>
SELECT p.Name FROM Personer p pt INNER JOIN Persontaggar pt ON p.PersID = pt.PersID INNER JOIN Taggar t ON pt.TagID = t.TagID WHERE t.TagName = 'Per' GROUP BY p.PersID
</code>Sv:Söka i databas efter Tag
WHERE tag like '%,per,%'
fungerar inte om taggen per är i början eller i slutet av ett fält.Sv: Söka i databas efter Tag
/Henke