Hej! strSQL = "INSERT INTO tblMedlemmar(namn,uid,grupp,cled,pwd) VALUES('" & strNamn & "','" & strUid &_ Det verkar ju redan som du gjort en variabel för den, strCled: HejLägga till uppgift i databas.
Har lite kortslutning .
En medlem är inloggad och skall kunna lägga till nya medlemmar, det som strular för mig är att jag vill att namnet på den som lägger till en ny medlem skall hamna i fältet cled. Vilket i sin tur styr gruppen man ansvara över.
Här är en av varianterna av kod som jag testat, någon som kan hjälpa mig?
<%' Lägg till en medlem
If Request.Form("namn") <> "" Then
strNamn = dbSafe(Request.Form("namn"))
strUid = dbSafe(Request.Form("uid"))
strCled = dbSafe(Request.Form("cled"))
strGrupp = dbSafe(Request.Form("grupp"))
strPwd = dbSafe(Request.Form("pwd"))
strSQL = "INSERT INTO tblMedlemmar(namn,uid,grupp,cled,pwd) VALUES('" & strNamn & "','" & strUid &_
"','" & strGrupp & "','" & strCled &"','" & strPwd & "' ,'" & AND cled= '" & Session ("uid") & "')"
Session("strMess") = "Du har lagt till en ny deltagare, kontrollera att allt blev rätt!"
Set objCon = openCon()
objCon.Execute(strSQL)
Set objRs = objCon.Execute("SELECT @@IDENTITY")
closeCon(objCon)
Response.Write("<script language='javascript'>window.opener.location.reload();self.close();</script>")
Response.Flush
Response.End
End If
%>
Sv: Lägga till uppgift i databas.
"','" & strGrupp & "','" & strCled &"','" & strPwd & "' ,'" & Session ("uid") & "')"
Du hade med en konstig AND och lite grejer i din INSERT. Om du får problem, skriv ALLTID ut den genererade sql:en (Response.Write strSQL). Då ser du sådana fel direkt!
/JohanSv: Lägga till uppgift i databas.
<%' Lägg till en medlem
strCled = dbSafe(Session ("uid"))
strSQL = "INSERT INTO tblMedlemmar(namn,uid,grupp,cled,pwd) VALUES('" & strNamn & "','" & strUid &_
"','" & strGrupp & "','" & strCled &"','" & strPwd & "')"
Session("strMess") = "Du har lagt till en ny deltagare, kontrollera att allt blev rätt!"
Set objCon = openCon()
objCon.Execute(strSQL)
closeCon(objCon)
Response.Write("<script language='javascript'>window.opener.location.reload();self.close();</script>")
Response.Flush
Response.End
End If
%>
Jag är nyfiken på hur din dbSafe() funktion ser ut.
Sv:Lägga till uppgift i databas.
Tack för hjälpen, kan konstatera att det var många fel och tack Johan för tipset "Om du får problem, skriv ALLTID ut den genererade sql:en (Response.Write strSQL). Då ser du sådana fel direkt!" Har använt det tidigare men hade glömt bort det.
Nu fungerar det som jag tänkt.
Här kommer allt det ger kanske svar på Andreas fråga
<code asp>
<%
' Kontrollera så man är inloggad
If Session("admin") > 3 Then
Session("strMess") = "Här får inte du vara!"
Response.Redirect("admin.asp")
End if
' Lägg till en medlem
intLarar = dbSafe(Request.Form("larar"))
strSQL = "INSERT INTO tblMedlemmar(namn,uid,grupp,pwd,larar,kon,cled) VALUES('" & strNamn & "','" & strUid &_
"','" & strGrupp & "','" & strPwd & "','" & intLarar & "' ,'" & Session ("uid") & "')"
Response.Write strSQL
Set objCon = openCon()
objCon.Execute(strSQL)
closeCon(objCon)
Response.Flush
Response.End
End If
%>
</code asp>