Hej, en loadmaster (en hårdvara som utjämnar belastning mellan servrar) behöver du nog, eller en enda bra server. Hur ska du avgöra vilken server som är mest belastad? Svarstid? Antalet anslutningar? Bandbredd som servern förbrukar för tillfället? ja vill gärna att den ansluter till en server som har minst anslutningar. Är nog inte helt enkelt... Först behöver du nog ett script på varje server (enklast så, går säkert att läsa av remote också) som talar om hur många aktiva anslutningar den har. Du borde kunna lösa det med hjälp av exemplet här: http://www.motobit.com/tips/detpg_wmi-iis-performance/ Man borde kunna plocka statistik från perfmon, något i stil med belastningen på olika nätverksinterface?Asp script som väljer server beroende på belastning
Är det nån som vet var jag kan hitta en script, eller hur man gör om man vill välja en nerladdningsserver som är minst belastad?
Jag har 3 st 100mbps servrar med exakt likadana filer.
Jag vill att scriptet väljer ut en automatisk som är minst belastad så medlemmen får en så snabb nerladdning så möjligt.
Tacksam för svar.
HassanSv: Asp script som väljer server beroende på belastning
Annars rekommenderar jag att du istället optimerar din kod, eller låta någon kunnig göra detSv: Asp script som väljer server beroende på belastning
Rent spontant känns det inte helt enkelt att avgöra vilken som för tillfället har minst belastning utan en extern lastbalaserare. Jag tror att jag skulle slumpat ut nedladdningarna till en av servrarna, borde ge ett hyfsat resultat om det rör sig om många samtidiga användare.
/JohanSv:Asp script som väljer server beroende på belastning
de rör sig om så pass många anslutningar att en viss server kan bli helt seg ibland pga för många anslutningar dit medan den andra e super bra.Sv: Asp script som väljer server beroende på belastning
När nedladdningen ska börja gör du ett script som anropar scriptet på varje server och väljer den med lägst antal anslutningar. Det är viktigt du gör kontrollen precis när nedladdningen ska börja, om du gör en sida där besökaren får upp en länk till den lägst belastade servern finns ju risken belastningen har ändrats innan användaren påbörjar nedladdningen och du kommer få stora variationer i belastning.
/JohanSv:Asp script som väljer server beroende på belastning