Hmm hur förklarar man detta? Denna kodsnutt borde göra så att frågan max körs av en användare sammtidigt. Jag skulle nog titta i databasen varför det blir en låsning och försöka ordna det. Vilken databas? Kommer igen om detta, vi använder oss av GARP som affärssystem sen ett år tillbaka och tanken är att jag skall konvertera över vårt intranet till denna databas men har märkt att jag får låsningar i IIS´en. Detta fick jag till svar av vår leverantör om ODBC Tack för detta, verkar flyta på bra (lite stockning vid stora frågor ;) )Köa upp SQLfrågor i asp...
Har sql fråga mot en DSN (Databas okänd - kan höra efter om det är viktigt)
Har märkt att IIS servern händer sig (eller om det kan vara ODBC) när två användare ställer samma fråga från två clienter med samma fråga (sida.asp)
Ett senario jag är inne på är att "köa" upp frågorna - går detta i vanlig asp? Vet att det fungerar i net.
mvh
Tillägg: kan det vara inställing i IIS som skall ändras någonstans? Sv: Köa upp SQLfrågor i asp...
Om två användare försöker göra anropet sammtidigt komer den första användarens anrop köras först, sedan den andra användaren.
<%
Sub RunMyQuery(Connection)
'Kör din fråga
End Sub
Dim Connection
Set Connection = CreateObject("ADODB.Connection")
On Error Resume Next
Application.Lock
Connection.Open "%Din DNS%"
RunMyQuery Connection
Connection.Close
Application.UnLock
Set Connection = Nothing
%>
Sv:Köa upp SQLfrågor i asp...
Sv: Köa upp SQLfrågor i asp...
Jag tror att det är pga DSN tillsammans med Licencieringen i Garp som gör att jag får "time out", detta pga att jag sett felmeddelande om "to many users" (eller dyl) i sidan någon ggn när jag testat tokuppdatera sida.
Efter detta har IIS "blockats för databas-anrop, men efter omstart av IIS så har det fungerat klockrent.
Det som är märkligt här är att om jag använder DSN från en lokal maskin med ex Excel mot databas så går det kalas - detta bör betyda att det är IIS-serverns totala användare som måste uppnats (?)
Har ställt frågan till Garp vilen databas det är dom använder och kommer igen om detta.Sv: Köa upp SQLfrågor i asp...
Databasen heter C-tree Plus (eller ”c-treeACE Professional Edition”) och kommer från företaget FairCom ........
..... ODBC drivrutinen är inte “thread safe”. Dvs om anrop görs samtidigt från två trådar i samma process kan det bli konflikt. Därför måste anropen köas upp i den applikation som använder ODBC-drivrutinen.
Hur fungerar IIS egentligen? Går det att köa upp i vanlig asp? Och annan fråga är om det fungerar med .net?
Har 0 i kunskap när det gäller NET så kanske man skall sätta sig in i att byta från vanlig asp till .net?
mvh tyroneSv: Köa upp SQLfrågor i asp...