Jag har en sida (blogg) som har ett hundratal olika sidor. Dessa ligger inte i någon databas som jag kommer åt, men jag skulle ändå vilja ordna en mest lästa inläggen ruta på sidan. har du inget statistikverktyg kopplat till bloggen? Problemet är väl att han även vill presentera statisitiken, jag vet itne om det går med de verktygen. Ja, precis.. jag vill kunna presentera statistiken på något vis. gör en sida på din server med ungefär den här koden Tack, ska kolla om jag kan få ihop det där. Är ett bra tag sen jag verkligen satt ner och kodade asp, så det blir en utmaning. Det är väl dumt att blanda in ajax för det där, använd Server.Execute istället. Läste du inte hans första post? Han vekar inte ha tillgågng till något serverside språk på bloggen.Mest lästa sidorna?
Min fråga till er som kan bra mycket mer än mig, är att om man kan lägga in en funktion av något slag som lägger in data när sidan laddas i en databas som jag själv skapar. Typ nåt sånt här:
onload add url +1
Jag vet inte hur jag ska lösa det annars, såvida jag inte ska lägga in nån kod i alla hundratals sidor som jag har.Sv: Mest lästa sidorna?
analytics är lätt att lägga in, men statistiken får du först efter att du lagt till scriptet på sidan.
Många webbhotell har dessutom statistik genom webbservern man kan få ta del av.Sv:Mest lästa sidorna?
Tillåter bloggen script i mallen? I så falll kan du lägga upp en php / webservice som du anropar med ajax.Sv: Mest lästa sidorna?
Bloggen finns på blogg.se och det finns databaser till allt, men dessa får man inte någon åtkomst till.
Dock har jag själv min blogg på eget webbhotell, så jag har möjlighet att skapa egna databaser i så fall och min tanke har väl varit att man på något sätt kan göra en databas där det läggs in statistik när ett specifikt inlägg laddas, typ med en onload-funktion av något slag.
Jag kodar själv i asp, så om det finns någon som har en lösning av något slag så får det gärna vara med asp.Sv:Mest lästa sidorna?
databastabellen:
<code>
url (string)
title (string)
views (int)
</code>
sidkoden (minns inte aspsyntaxen så commentar uppd en bara)
createcount.asp (körs när sidan laddar)
<code>
'connecta till databasen
'kolla om en rad där "url" är sidans url finns
'om den finns öka views med 1
'om den inte finns skapa den och sätt views till 1
</code>
gettop5.asp
<code>
'connecta till databasen
'select * from tabellen order by count desc limit 5
'returna en lista i t.ex. json eller xml format.
</code>
bloggen:
<code>
'När sidan laddas gör du en ajax request till createcount.asp där du skickar med sidans titel och sidans url.
'Gör en till ajax request till gettop5.asp som hämtar dom populäraste inläggen och skriv ut dom.
</code>
Eventuellt kan du slå ihop gettop5.asp och createcount.asp eftersom dom ändå kallas på samtidigt och createcount returnerrar inget.Sv: Mest lästa sidorna?
Återkommer vid problem eller när det är löst..=)Sv: Mest lästa sidorna?
/ThomasSv:Mest lästa sidorna?