Hej! <b>Hur får jag fram namnet på användaren i TblObjects när det bara står en siffra i OwnerId. (UserId från en annan tabell)?.</b> Tack för svaret Johan, Skall bara testa det också. Funkar säkert, annars får jag testa mig fram:-) Något i denna stilen borde fungera:Inner join
Har inte kommit på det där med Inner Join riktigt, så jag undrar om någon kan hjälpa mig med en SQL.
Jag har en tabell som heter tblUsers där användarna är inskrivna i kolum Username. Har i samma tabell en kolum UserId (Räknare).
I en annan tabell som heter tblObjects finns en kolum som heter OwnerId, Där återfinns UserId från tabellen tblUsers. Nu till frågan.
Hur får jag fram namnet på användaren i TblObjects när det bara står en siffra i OwnerId. (UserId från en annan tabell)?. Samtidigt, Kan man räkna hur många gånger OwnerId förekommer i samma kolumn?.
Använder access och SQL i denna asp application
Tack på förhand
//JockeSv: Inner join
SELECT tblUsers.Namn, tblObjects.X FROM tblObjects INNER JOIN tblUsers ON tblObjects.OwnerId = tblUsers.UserId
Om det finns fall där det inte finns någon motsvarande post i tblUsers kan du byta INNER JOIN mot LEFT JOIN.
<b>Samtidigt, Kan man räkna hur många gånger OwnerId förekommer i samma kolumn?</b>
Menar du i samma fråga, eller i en separat fråga? I en separat:
SELECT tblUsers.Namn, COUNT(tblObjects.OwnerId) AS Antal FROM tblObjects INNER JOIN tblUsers ON tblObjects.OwnerId = tblUsers.UserId GROUP BY tblUsers.Namn
/JohanSv:Inner join
<b>Menar du i samma fråga, eller i en separat fråga? I en separat: </b>
Hur skulle det se ut i samma fråga då?
//JockeSv: Inner join
SELECT tblUsers.Namn, Summering.Antal, tblObjects.X FROM tblObjects INNER JOIN tblUsers ON tblObjects.OwnerId = tblUsers.UserId INNER JOIN (SELECT OwnerId, COUNT(0) AS Antal FROM tblObjects GROUP BY OwnerId) AS Summering ON tblObjects.OwnerId = Summering.OwnerId
/Johan