Jag behöver lite tips för hur jag ska lösa detta problem. Varför kan du inte använda session? Om jag kör session.abandon så försvinner andra viktiga sessioner. Dessutom är det ganska många inställningar som KAN göras, men ingen är ju obligatorisk, så när man sedan ska plocka fram värdena från sessionerna så vet man ju inte vilka som har använts. Jag skulle vilja ha någon form av lista där inställningarna sparas på. Min tanke är att spara i textfil. Men jag får testa mig fram. Tack för tipsen.Tillfällig lagring
På en sida finns det en länk som öppnar ett nytt fönster. I detta nya fönster kan man navigera runt och kryssa för olika alternativ - olika inställningar med andra ord.
Men nu kommer problemet. Jag vill inte lagra uppgifterna i databasen direkt då dom väljs. Uppgifterna ska lagras först då användaren klickar på "Spara ändringar". Då ska uppgifterna lagras i databasen samtidigt som fönstret stängs. Om man i stället däremot trycker på "Avbryt" ska inställningarna inte alls lagras i databasen.
Det jag inte vet hur jag ska göra är den tillfälliga lagringen. Vad är det smidigaste sättet att göra på? Session går ju inte. Cookies verkar oxå lite svårt... ska man spara det i en txt-fil?
Tacksam för råd och tips!Sv: Tillfällig lagring
Jag skulle nog använda session.
Först när de klickar på en inställning så skickar du de till en sida där
informationen sparas i en session.
ex. session("colors") = black
sen om det trycker på spara så kopierar du bara värdet från session
till databas och sen tömmer du med
session.Abandon
eller
session("colors") = NULL
om det klickar på avbryt så gör du samma sak bara..
/Daniel Sv: Tillfällig lagring