Är det någon som har tips om hur man smartast kan visa en meny och innehåll på en websida dynamiskt, beroende på en användares rättigheter? Är MYCKET tacksam för all hjälp jag kan få. Lagrar du rättigheter i session kan du ju kolla det obj: Ok, ska förklara lite bättre. Anta att jag har 5 olika behörigheter för min webbplats. Behörighet 1 ska kunna göra ALLT, nr 4 allt utom 5:ans, nr 3 allt utom 4 och 5:ans... osv... När en sida visas önskar jag att menyn ska anpassa sig efter vilken behörighet besökaren har. (Denna info ligger i en sessions-variabel). Ska jag använda mig av en databas? I så fall när? Ska jag läsa in informationen när användaren loggar in och sedan spara i sessionen eller global.asa? Eller ska jag ha en array som jag loopar ut? Är det någon som har en bra idé så skulle jag bli väldigt tacksam. Någon som gjort detta tidigare? Databas vore väl ypperligt.... Jo, jag förstår hur jag ska använda sessions-variablen för att kolla "admin-leveln", men hur kan jag göra för att sedan få fram menyn. Ska jag spara varje alternativ i en databas? Ange en admin-level för varje menyval? Jag vill ju inte heller hela tiden läsa från databasen - hur gör jag då? Förlåt, jag vet att jag är jobbig! =) Varför inte i en databas? Tackar... Jo, jag tror att det ska gå lite bättre nu. Bara en fråga: Om jag bara vill läsa från databasen 1 gång, var sparar jag informationen? I sessionsvariabler? du behöver ju inte ens ha en databas, du skriver ju bara ut menyvalen med vanlig html...Visa meny och innehåll dynamiskt
Sv: Visa meny och innehåll dynamiskt
Response.Write menyval1
Response.Write menyval1
if session("admin") then
Response.Write menyval_admin
end ifSv: Visa meny och innehåll dynamiskt
//AdamSv: Visa meny och innehåll dynamiskt
User/Pwd/AdminLevel
Läs in vilken level admin har när dom loggar in och spara det i session
Sedan enligt förra svaret
level0menu
if session("adminlevel") > 1 then
level1menu
end if
if session("adminlevel") > 2 then
level2menu
end if
Vet inte om du blev klokare.....Sv: Visa meny och innehåll dynamiskt
Annars kan du ju bara skriva ut länkarna som vanliga href under respektive menylevel, det var det jag menade med
level1menu
end if
(alltså level1menu = <code>level1menu<code> )
Sedan kan du ju ha flera menyval under varje level....
level1menu-1
level1menu-2
level1menu-3
end if
Bättre förklarat?Sv: Visa meny och innehåll dynamiskt
ett annat exempel:
Om du vill skriva ut dagens dag:
<code>
iWeekDay = Weekday(Now())
select case iWeekDay
case vbSunday
str = "Söndag "
case vbMonday
str = "Måndag "
case vbTuesday
str = "Tisdag "
case vbWednesday
str = "Onsdag "
case vbThursday
str = "Torsdag "
case vbFriday
str = "Fredag "
case vbSaturday
str = "Lördag "
case else
str = " "
end select
Response.Write str
</code>
Då skrivs ju dagen ut.
Gör samma princip med menyvalen:
Skapa den htmlsträng som behövs för respektive adminlevel.
Om du nu skall ha en databas, läs den varje gång, så blir det minst strul för dig.
Räknar du med att ha massor med hits på sidan, eftersom du inte vill läsa db varje gång?