Ok, måste bara börja med att säga att jag är total nybörjare på ASP så mina förklaringar kan vara lite luddiga, men om ni vill veta något så fråga bara, men gör det så att jag förstår vad ni menar..! =) Jag brukar bygga upp selectsatser beroende på vad som angivits. Här ser du ett skrivet exempel för att förstå hur man kan göra: Som jag tidigare sa så är jag total nybörjare på ASP... =) Tittade lite nogrannare på ditt ex. och såg då hur du hade gjort... =) Tittade lite nogrannare på ditt ex. och såg då hur du hade gjort... =)Filter
Oki... Har tänk mig följande:
1. En databas med annonser, där innehållet i den ska skrivas ut på ASP sidan...
2. Eantal ComboBoxar på ASP sidan och med hjälp av dessa ska man kunna filtrera bort de annonser som inte stämmer överens med det filter man har.
Ex:
Filter
--------------------------------------
År Pris Län Modell
1998 15000 Sthlm Alla
Annonser
--------------------------------------
Bokhylla säljes
Paraply köpes
Så genom att välja olika alternativ i Comboxarna så filtrerar man bort poster i databasen tills man bara har ett antal intressanta annonser kvar...
Hoppas att det är någon som förstår hur jag menar eller ännu bättre om någon har något exempel som jag kan få studera... =)
Tack på förhand..!
/Teodor LinderSv: Filter
<code>
a = Request("a")
b = Request("b")
If a > 0 And b = 0 Then
sql = "select * from .. where a = " & a
Else If a = 0 And b = 0 Then
sql = "select * from ... "
Else If a > 0 And b > 0 Then
sql = "select * from ... where a = " & a & " and b = " & b
End If
Set rst = Con.Execute(sql)
</code>
/PelleSv: Filter
Kan typ taggen <%=Date%> ... =)
Du tror inte att du kan förklara så att jag förstår..?
/TeodorSv: Filter
Du har alltså genom att använda If satser (ungefär...) uteslutit de alternativ som inte stämmer..?
Kruxet är det att jag har 5 st ComBoxes och en innehåller årtal ända från 1950 och uppåt till 2001...
Därför blir det en fasligt många kombinationer om man skulle använda If satser..!
Kan man inte använda nån slinga av något slag..?Sv: Filter
Du har alltså genom att använda If satser (ungefär...) uteslutit de alternativ som inte stämmer..?
Kruxet är det att jag har 5 st ComBoxes och en innehåller årtal ända från 1950 och uppåt till 2001...
Därför blir det en fasligt många kombinationer om man skulle använda If satser..!
Kan man inte använda nån slinga av något slag..?